Kes Pembuangan Anak Makin Menjadi.

Alaihai...Sapa punya kerja ni, sampai tiga sekali dibuangnya. Comel-comel macam ni pun sanggup dibuang erk...Agak-agak kalau korang jumpa korang nak jaga tak???


Kes pembuangan Anak:
Inilah yang telah berlaku pada masyarakat kita pada masakini. Maksiat dan aktiviti seksual yang bebas berlaku dimana-mana. Anak-anak remaja kini terutamanya remaja Melayu yang beragama Islam tidak mengenal dosa atau pahala. Malah ada diantara mereka yang mempunyai pendidikan yang tinggi dan belajar di IPT-IPT yang memberikan pendidikan yang baik. Semua yang dilakukan hanya untuk memuaskan diri sendiri tetapi tidak memikirkan apa yang dilakukan hanya mendatangkan dosa. Dari perbuatan dosa inilah yang melahirkan satu janin yang lahir bukan dari kehendak mereka tetapi dari nafsu serakah mereka yang mementingkan diri sendiri.
Hampir setiap minggu kita mendengar dari televisyen, akhbar dan majalah tentang kes pembuangan bayi dan kebanyakannya yang ditemui mati dalam keadaan yang menyedihkan dan ada yang bernasib baik ditemui dalam keadaan masih hidup. Tong sampah, tempat pembuangan sampah, lubang tandas, tempat awam seperti masjid dan tandas awam dan sebagainya menjadi tempat dimana bayi-bayi malang ini ditemui.
Apakah kita ini ingin digelar masyarakat yang tidak bertamadun dan tidak berperikemanusiaan sepertimana yang terjadi di zaman jahiliyah sebelum kedatangan Islam. Kanak-kanak terutamanya perempuan dibunuh dan ditanam hidup-hidup untuk menutup malu dan hanya untuk mempertahankan maruah keluarga. Tetapi lihatlah apa yang telah terjadi pada zaman sekarang. Kanak-kanak juga dilayan sebegitu tanpa rasa belas kasihan dan dibuang merata-rata demi untuk menutup malu dan menjaga maruah orang yang melakukannya.
Kes pembuangan bayi semakin meningkat dari hari ke hari. Telah banyak usaha kerajaan untuk membasmi gejala ini. Kempen, pertunjukan, denda seperti penjara 20 tahun kepada sesiapa yang didapati bersalah melakukan jenayah ini juga telah dijalankan, namun usaha ini tidak menampakkan hasil malah ianya semakin menjadi-jadi sehingga tidak dapat di bendung lagi
Islam dan agama utama di Malaysia yang lain sangat mengharamkan dan menegah pengguguran dan pembuangan bayi di kalangan masyarakat. Ianya boleh dianggap satu dosa yang besar kerana membunuh dengan niat. Sebagaimana yang telah disebut dalam Al-Quran surah An-Nisa' ayat 93:
Maksudnya:
"Dan sesiapa yang membunuh mukmin dengan sengaja maka balasannya neraka jahanam, kekal dia didalamnya dan Allah murka kepadanya dan melaknat akannya serta menyediakan baginya azab seksa yang besar".
Namun apakah faktor yang menyebabkan berlakunya gejala seperti ini? Ada yang berpendapat ianya bermula dari rumah lagi. Mungkinkah didikan agama dari ibu bapa yang kurang terhadap anak-anak mereka atau terlebih didikan? Tetapi ibu bapa tidak boleh dipersalahkan seratus peratus dalam hal ini. Ini kerana ada diantara ibu bapa yang memberi didikan agama yang sempurna kepada anak mereka tetapi apabila meningkat dewasa dan anak-anak membawa haluan mereka sendiri, segala ajaran ibu bapa akan dilupakan sedikit demi sedikit. Maka anak-anak mula bertindak liar tanpa pengawasan ibu bapa.

Mungkin juga ianya berpunca dari kemajuan teknologi dan media cetak dan elektronik pada zaman sekarang yang banyak memberi pendedahan seks dan bahan yang tidak berfaedah kepada remaja. Penayangan filem berunsur seks oleh media elektronik, penyebaran VCD dan gambar lucah didalam internet juga menjadi punca yang turut mendorong seseorang terjebak ke lembah kezinaan yang membawa kepada lahirnya anak luar nikah disamping berleluasanya program-program hiburan yang melampau dalam masyarakat. Namun semuanya datang dari diri remaja itu sendiri samada mereka ingin memilih jalan yang betul atau tidak. Ini kerana diri sendiri sahaja yang mampu megubah segalanya.
Oleh itu, sesungguhnya gejala seperti ini tidak akan ada penghujungnya sekiranya tiada kesedaran di kalangan masyarakat untuk mengubah sikap mereka. Ini kerana gejala pembuangan bayi ini adalah satu kesalahan yang amat kejam dan lebih kejam lagi dari perbuatan haiwan. Sedangkan haiwan juga mempunyai perasaan kasih sayang terhadap anak-anaknya sehingga sanggup mati demi anak. Sepertimana firman Allah dalam surah Al-A'araf ayat 179:
Maksudnya:
"Sesungguhnya kami jadikan untuk isi neraka jahanam kebanyakkannya daripada jin dan manusia,mereka mempunyai hati (tetapi) tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat allah), mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakan untuk melihat (bukti keesaan allah) dan mereka mempunyai telinga(tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ajaran dan nasihat). Mereka itu seperti binatang ternakan,bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang yang lalai".
Pikir-pikirkanlah ye....
Disediakan olehBahagian Dakwah,Jabatan Agama Islam Selangor
Ranking: 5

Comments:16

29 October, 2011 12:43

hoho..panjang lebar.
tp mmg betul.zaman sekarang, buang anak mcm jadi trend. xd rasa bersalah pun. sian diorang. dahla comel :( haish.
org lain, usaha keras nak dapat baby. yang senang2 mcm nh, xd hati perut plak.

29 October, 2011 13:50

Assalam , inilah yang di katakan tanda-tanda kecil kiamat. Mereka tak knal dosa, mngikut hawa nafsu dan nafsu dijadikan jln pilihan tanpa memikirkan akibatnya.. nak ckap bodoh, tak juga coz belajar kat IPT.

29 October, 2011 14:37

@FaFa
ha,ah...nilai kemanusiaan manusia masa kini makin kurang...

bila dh dapat anak tak lak nk bertanggungjawap...buang macam tu jek...

mmg berhati perut...kekadang degar kat berita or baca kat surat khaar mmg hati ni panas jek...pandai buang x pandai tanggung lak...

29 October, 2011 14:39

@Saia Budax Lanun

w,salam...yes...kerna nafsu badan binasa kerna terlanjur bayi yang jadi binasa...

mmg x patut...mak aah hantar sekolah tinggi2 masih x cerdik dlm mmilih bende yang baik dan buruk...hurmm...

30 October, 2011 03:34

dh nampak macam perkara ni x leh nak dibendung aje..

30 October, 2011 16:24

Betul tu, kes-kes buang bayi ni tak pernah berkurang, makin bertambah ada, kdg2 tu tak sangka org yg melakukan bukan org2 yg tidak bepelajaran, malah org yg bijak pandai. Tp tu lah org zaman sekarang pandai dr segi bljr, tp dr segi moral 0.

08 November, 2011 19:57

dh jadi satu trend dh skrg....
kalau difikirkan balik, binatang sayangkan anak dia..huhu

30 June, 2013 19:37

alolololo comelnya geram plak tengok

30 June, 2013 19:38

@cikpjaz:tu la.... kalau mereka nampak seksa akhirat nanti pasti tak berani kan

30 June, 2013 19:38

@Kimmie:makin lama makin bertambah. mak ayah tak ambil berat ke ye

30 June, 2013 19:38

@FaKArePa!n:dah macam perkara biasae aje kan

30 June, 2013 19:39

@FaKArePa!n:nauzubillah

30 June, 2013 19:39

@kozumi_ro:kerana nafsu, anak kecil jadi mangsa

30 June, 2013 19:39

@Saia Budax Lanun:bernar tu.. inila tanda tanda kiamat.. ya Allah takutnya

30 June, 2013 19:40

@FaFa: kkta perlu ubah sifat ini..

Post a Comment

Komehlah dan klik G+ di atas sekali okey^^

 
Google PageRank Checker Powered by  MyPagerank.Net