Showing posts with label Bacaan. Show all posts
Showing posts with label Bacaan. Show all posts

Sepetang Bersama Blogger dan Yeos 2014 (SBB 2014)

7 comments

Sepetang Bersama Blogger dan Yeo's 2014

Salam semua, pergh agak lama kozumi menyepi dari mengupdate entry di blog jejaka paling nakal ini. Apa-apa pun selamat kembali diucapkan kepada diri sendiri hahaha. Kepada pengunjung setia blog ini kozumi mohon ampun dan maaf kerana sudah lama tidak menyajikan entry-entry kepada korang.

Kali ini kozumi mula semangat kembali untuk mengupdate blog ini semua ini gara-gara kehadiran Majlis Sepetang Bersama Blogger & Yeos 2014 yang akan di Saloma Bistro, Jalan Ampang, klik halaman Peta Lokasi. Iaitu pada tarikh 8 Mac 2014 bermula pada pukul 10 Pagi - 5.30 Petang.

Sepetang Bersama Blogger dan Yeo's 2014

Pendaftaran ahli amatlah murah sahaja iaitu RM20 sekepala, murah bukan?. Jika anda seorang blogger apa kata korang juga turut serta memeriahkan lagi suasana Majlis Sepetang Bersama Blogger 2014 ini. Mudah sahaja untuk Mendaftar hanya Klik HALAMAN INI Kena ingat banyak hadiah menarik menanti korang di sana untuk korang bawa pulang. (SBB 2014)

Fakta Menarik Tentang Air Mata

3 comments

Hai.


So, macam mana dengan korang punya permulaan 2014 ni? Adakah 'diari 2014' dimulakan dengan perkara-perkara lagha ataupun diisi dengan perkara yang bermanfaat ? Tepuk dada tanya iman.






Memandangkan tahun 2013 dah pun berlalu, suka untuk aku mengingatkan diri aku dan korang juga supaya buat refleksi diri. Muhasabah diri kita sendiri. Apa yang kita dah buat sepanjang tahun lepas? Apa yang kita dah sumbangkan untuk keluarga, negara dan ummah? Adakah tahun 2013 dah berjaya mendekatkan diri kita kepada Pencipta ataupun sebaliknya? Nauzubillah. Mudah-mudahan semua jawapan yang diberikan molek-molek belaka. Untuk yang belum ada jawapan yang molek, jangan risau jangan sedih. Masih ada peluang untuk kita berubah. =)


Sementara masih hidup ni, masih ada je peluang untuk kita bertaubat atas segala dosa-dosa yang kita dah lakukan. Bukan sekadar memohon ampun atas dosa-dosa tahun 2013, malah bertaubatlah juga atas dosa-dosa lampau yang kita lakukan sejak kecil lagi. 


Tanda kita betul-betul bertaubat atas dosa yang kita lakukan adalah bila air mata yang mengalir merupakan air mata keikhlasan memohon ampun kepada-Nya. Kalau kita betul-betul bertaubat, kita akan menyesali dosa-dosa tersebut dan berazam untuk tidak mengulangi kesalahan yang sama. 



Ha, speak of crying, aku saje je lah nak share ngan korang beberapa fakta tentang air mata ni. Manelah tahu lepas ni kita akan lebih kerap menangis bukan saja sebab menyesali dosa-dosa kita bahkan kerana nak menyihatkan tubuh badan. Hehe =3






Fakta Tentang Air mata: 


1. Membunuh bakteria

Biasanya kita menggunakan ubat titis untuk menghilangkan kotoran dan bakteri dalam mata kan? Tetapi air mata ternyata dapat membunuh bakteria secara semulajadi karena di dalamnya terkandung cairan yang disebut dengan lysozome yang berfungsi membunuh sekitar 90% hingga 95% bakteri. 

2. Mencerahkan penglihatan 

Air mata berguna untuk mencerahkan penglihatan kerana dapat mencegah dehidration pada membrane yang boleh membuat penglihatan menjadi kabur. Air mata yang keluar dari hasil menangis kerana emosi ternyata mengandungi racun. Dengan keluarnya air mata tersebut, menandakan bahwa racun telah dibuang dari dalam tubuh. 

3. Mampu meningkatkan mood 

Dengan menangis, mood seseorang akan berubah menjadi lebih baik kerana air mata yang dihasilkan dari menangis mengandungi 24% protein albumin yang berguna untuk regulate sistem metabolisme tubuh. 

4.Mengurangkan stress

Air mata mampu mengeluarkan hormon stress yang terdapat dalam tubuh iaitu endorphin leucine-encaphalin dan prolactin. Selain itu air mata dapat membantu melawan penyakit yang disebabkan oleh stres seperti tekanan darah tinggi.



Ha, sekarang dah tahu kelebihan air mata? Apelagi, jom la kita selalu menangis ! Haha. Tapi jangan ar menangis tragis sangat. Nanti orang ingat kita ada masalah mental pulak T__T




Sepatah kata Iman Hayfa :

Bila aku stress, aku suka duduk sorang-sorang dan menangis. Menangis bukan sebab apa pun. Menangis sebab tengah mengadu kat Allah lah. Ye lah, nak citerkan masalah kat manusia, belum tentu manusia akan paham situasi kita kan?



Ku Sangka Dia Orang Gila

4 comments

Dah lama rasanya aku jerukkan cerita ni kat dalam folder tah pape dalam laptop. Sudah tiba masanya untuk aku berkongsi dengan korang semua, tentang satu cerita yang aku pun tak ingat kat mana aku jumpa cerita ni. Cerita yang sangat menyentuh hati dan perasaan seorang yang masih bergelar manusia. Semoga kita dapat amek iktibar dan pengajaran daripada apa yang disampaikan ini.
==================================
sekadar hiasan

Pagi tadi lebih kurang pukul 10.30 aku singgah sarapan di bazar batu buruk sementara menunggu interview di steten minyak kerana sudah tiada kerja di Terengganu yang menggunakan Ijazah aku ini. Sewaktu makan, mata ni terpandang seorang pakcik yang “lusuh ” karekternya.. Bau busuk, baju koyak, pakai kain pelikat singkat, tak beralas kaki, tapi berkopiah.
Duduk bersandar di tiang bazar dekat dengan kerusi aku. Terdetik dalam hati, apa pakcik ni kelaparan. Orang gila pun lapar, masih tetap manusia. Aku pesan satu lagi nasi minyak. Pesanan aku sampai ke meja. Terus aku beri pada pakcik tadi. Tuan kedai terkejut dan mengangkat tangan melambai seolah2 memanggilku. Aku pun balas tunggu skejap.
Pakcik tadi tenung aku sambil berkata “pakcik dah makan nak.. terima kasih nak..” Dalam hati terdetik sungguh indah bahasa pakcik yang ku sangka gila tadi. Aku bangun dengan kecewa kerana pesanan aku tidak dijamah oleh pakcik. Lalu aku pergi kepada tuan kedai yang memanggil ku tadi.
Ada apa pakcik? Pakcik kedai balas: Jangan bagi dan suruh dia makan kat sini, nanti customer pakcik lari. Aku tersentap. Dan spontan aku membalas. “Jika orang ini ayah kandung pakcik, pakcik halau tak dia?” Pakcik tu diam. Takpe pakcik, saya akan bayar ansuran kalo pakcik rugi hari ni. Saya nak tanya, betul ke pakcik td tu sudah makan? Pakcik kedai jawab, tidak. Dari mula pakcik buka kedai pukul 6.30 tadi pakcik kopiah tu duduk kat tiang tu.
Dalam hati kecil ni cakap, tak pernah aku jumpa pakcik gila semulia ini. Tidak mengemis, tidak pula meminta. Aku pegi semula pada pakcik kopiah tu. “Pakcik, saya sunyi makan sorang2, pakcik teman saya makan jom.” Pakcik tu akur dengan pelawaan aku kerana kesungguhan aku. Ramai yang beralih meja kerana bau pakcik tu, namun kerana ingin menjaga hati orang tua yang aku tak kenal, aku tahan bau itu.
Lega tengok pakcik tu makan dengan sangat sopan. Aku lontarkan beberapa soalan pada pakcik tu. Pakcik dari mana, tinggal dimana? Pakcik tu jawab. Pakcik merantau cari redha Allah. Aku terkejut. Dalam hati aku dah syak bukan2. Kot2 wali ke ni? Mana keluarga pakcik?
Pakcik dibuang oleh keluarga pakcik kerana sekeping geran tanah. Kenapa pakcik? Apa masalahnya? Pakcik sedekahkan geran itu untuk seseorang untuk dibangunkan pondok2 mengaji. Keluarga pakcik terus buang pakcik. Allah…
Pakcik tinggal dimana? Pakcik tu diam tak menjawab. Masa terlalu singkat untuk aku menyambung urusan kerja. Aku panggil pakcik kedai untuk kira. Semuanya berharga RM 11.60. Aku celup dompet aku, dan aku lupa yang aku hanya bawa RM 5.00. Aduh…. Pakcik tu nampak raut wajah muka aku seolah2 melihat masalah dalam dompetku. Pakcik tu mencelah. Nak, ambil duit ni, pakcik bayarkan.
Nak tau ape? pakcik keluarkan satu sampul surat sebagai dompet dia (macam dompet TGNA), dalam tu duit seratus setebal setengah inci, dan satu kad BSN dan i.c lama (pakcik tu bekas tentera laut).. Satu kedai dia bayarkan. Allah.. Satu kedai hairan apabila pakcik kedai tu announce yang makanan semua sudah dibayarkan oleh pakcik kopiah tadi. Masing2 semua pandang aku dan pakcik kopiah. Dengan tiba2 pakcik kopiah angkat tangan dan berdoa dengan suara yang agak sederhana kuat, aku pun turut angkat sama. Dan paling terharu apabila aku dengar suara “amin…..” dengan suara yang ramai. Bila aku berpaling ke belakang, satu kedai mengangkat tangan bersama pakcik kopiah tu.. Ada yang bangun mendekati kami berdoa dekat2.
Terasa sangat gemuruh dan terharu dengan keperibadian orang yang ku sangka gila ini rupanya seorang guru agama!! Ada yang menangis kerana doa oleh sang guru itu sungguh merdu.. Kecoh seketika.. Selesai berdoa, aku bersalam dengan pakcik tadi dan ucap terima kasih dengan harapan dapat jumpa lagi. Aku terus berjalan ke motor aku. Aku berpaling ke belakang, semakin ramai yang berkerumun pada pakcik tadi. Aku senyum tanda puas bahawa orang sekeliling mula mendekati pakcik. Aku buka semula dompet aku kerana aku simpan kunci motor dalam tu.
Nak tau apa? Aku terkejut kerana ada 2 keping duit seratus dan satu nota kecil yang bertulis: “Ambil duit ni buat beli susu anak dan buah delima untuk orang rumah anak yang mengidam..” Aku terkaku, dan terus pandang ke arah tempat pakcik tadi. Beliau sudah tiada disitu. Aku terus pakai helmet dan tutup pemuka helmet. Aku menangis kerana terharu dan sangat bersyukur. Bagaimana dia tahu aku dalam kesusahan…
Ya Allah.. Kau peliharakanlah pakcik itu..





Sepatah kata Iman Hayfa :

Terkesima. Kalaulah aku berada kat tempat pemuda tu, apakah reaksi aku sendiri bila bertemu dengan pakcik tu... 

4 Benda Remeh Yang Perempuan Selalu Komplen

3 comments

Perempuan ni kan, bukan saja lembut tapi seorang yang cerewet lah jugak. Maksud aku kat sini, perempuan suka merungut atas benda-benda yang remeh lagi tak masuk akal. Mengada-ada pun ade jugak. Tapi, tak semua perempuan macam tu ok? Certain je lah.


Nak tahu tak beberapa benda remeh yang dirungutkan oleh kaum Hawa ni? Hehe. Jom teruskan membaca. =)


1. Berat badan


Pantang betul bila berat badan naik sikit. =P

Ha ! Aku rasa yang ni majority perempuan suka merungutkan weyh. Bagi kaum Hawa ni, berat badan adalah salah satu benda yang paling sensitif untuk diceritakan kepada umum. Kalau kau tengok badan dia macam 'berisi' jek, jangan berani-berani nak tanya berat badan dia. Kang tak pasal-pasal masuk sepital sebab kena belasah nanti. Haha. Tapi kalau perempuan yang dah selim-melim tu, dia tak kesah pun nak beritahu berat badan dia kat satu dunia. Betul dak? Kesimpulannya, rajinkan lah bersenam setiap minggu untuk elakkan kegemukan 'Humty Dumpty'.


2. Boyfriend


Nasib badan ar law dapat 'buaya' camni.

Kalau dapat pakwe yang menepati cita rasa dia, konpem siang malam asek puji melambung jek sang jejaka pengarang jantung dia tuh. Citer kat housemates pasal pakwenya 100 kali pun tak pernah rasa penat. Kesian, housemates jugak yang cair taik telinga nak kena dengar benda yang sama berulang kali. Macam dia jek yang ada pakwe. Ha, cuba kalau pakwe dia tu bermasalah. Samseng, pembuli, kuat merokok, mat rempit, tak romantik dan bla bla bla yang lain. Konpem-konpem muka tu masam mencuka macam itik panggang jek sebab tak puas hati dengan perangai hantu pakwenya sendiri. So, you girls, camne boyfie korang? Haha


3. Takde baju nak pakai ?


Still got nothing to wear??? O.o .. goshh ~

Kalau perempuan tu sorang yang miskin tak berharta, baju yang ada pun sehelai dua, tu pun yang lusuh punya, memang boleh dimaafkan kalau bagi alasan macam tu. Kesian dia. Tapi kalau satu almari penuh baju bajan yang cantik dan okay jek tapi still bagi alasan "takde baju nak pakai", memang haruslah bagi dia makan kayu lah lepas ni. Hm, perempuan jenis ni memang high maintenance sikit. Kadang-kadang tu, baju baru pakai sekali dua jek dah takmo pakai lagi atas alasan "malu lah, nanti orang cakap I pakai baju bulan lepas".. Heh. Kalau jumpa minah macam ni, ketuk jek pale dia guna cangkul Tok Adi. >__<


4. Kasut yang menyakitkan


Sakit kaki ye kak? Aloo ciannye.. =3

Pandai beli, pandailah pakai, ye dak? Ni tak, dah gedik nak beli kasut mahal-mahal, tumit tinggi, bling-bling bagai, pastu bila jalan jauh sikit dah komplen kaki melecet lah, sempit lah, itu lah ini lah. Hee,, kalau kaki tu dah sakit, ada dua pilihan jek yang tinggal. Beli kasut yang selesa atau pakai jek kasut yang menyakitkan kaki tu diam-diam. Ada paham?? Tu lah, bernafsu sangat nak beli kasut yang cantik tapi tak cuba nak test dulu tahap keselesaannya. Haih.. perempuan, perempuan.... =_____=



Ha, betapa kompleksnya perempuan ni kan?
Jadi, sebagai lelaki yang bakal nak jadik suami orang tu nanti, kena pandai-pandailah tahan dengan sikap pasangan korang tu ye. Jangan sampai benda kecik macam ni pun dah boleh buatkan korang bercerai-barai. Huhu. Nauzubillah. 



Sepatah kata Iman Hayfa :

Hehe, sebagai seorang Hawa, aku akui lah aku pun kadang-kadang ada merungut pasal benda-benda kat atas ni. Tah tetibe jek perangai busuk tu datang mengacau jiwa. Walaupape pun, aku bersyukur dengan diri aku dan keadaan aku sekarang. Alhamdulillah. =)

Mungkin Benda Ni Boleh Buat Anda Gelak Sebentar ?

1 comments

Hai semua.
Tadi terjumpa dua gambar ni. Bila hayati betul-betul apa yang ada dalam gambar ni, memang membuatkan aku tergelak. Siyesly. Cuba korang bacam betul-betul. Baca dengan hati taw ! =P














Hehehe. Amacam? Tergelak tak? Kalau tak, sah lah korang ni memang hati kering betul =_____="



Sepatah kata Iman Hayfa :

Ketawa boleh menghilangkan stress sekaligus membantu melancarkan proses pembelajaran kita. Tapi kalau ketawa berlebihan, hati akan mati. 


Rahsia hati seorang lelaki

5 comments

Rahsia hati seorang lelaki

Rahsia hati seorang lelaki - Personaliti Lelaki yang wanita harus tahu dan memahaminya.


  • Lelaki biasanya tidak terpikat terhadap wanita disebabkan mereka cantik, tetapi mereka lebih mudah terpikat terhadap personaliti dan ketrampilan seseorang itu.
  •  Lelaki amat bencikan lelaki lain yang cuba untuk menggoda kekasih mereka.
  • Apa yang sedang awak lakukan? atau Awak dah makan ke belum? adalah merupakan soalan paling kerap akan ditanya ketika mereka menelefon seorang wanita.
  • Lelaki akan sibuk dengan pekerjaan mereka sepanjang hari, tetapi sebelum tidur, pasti mereka akan memikirkan mengenai wanita yang mereka benar-benar sayang.
  • Apabila lelaki benar-benar sayang terhadap seorang wanita, mereka akan mengabaikan semua karakter negatif yang ada pada wanita tersebut.
  • Lelaki akan membuat seribu satu kesimpulan sekiranya seorang wanita senyum kepada mereka.
  • Lelaki sanggup melakukan apa saja untuk mendapatkan perhatian daripada seorang wanita.
  • Lelaki amat benci apabila wanita menceritakan mengenai kisah bekas teman lelaki mereka.
  • Apabila seorang lelaki bersedia untuk berjumpa ibubapa kekasih mereka, ini menunjukkan mereka benar-benar serius.
  • Lelaki juga akan menangis.
  • Lelaki akan lebih untuk berusaha memikat wanita yang menolak cinta mereka, ini adalah kerana mereka sukar untuk menerima kekalahan.
  • Jangan sesekali memberikan mereka mesej tergantung seperti “Ada sesuatu nk bgtau awak ni…. erm… tapi takpela”. Mereka akan membuat seribu satu andaian dan akan berusaha untuk mendapatkan jawapan.
  • Lelaki akan teruja apabila mendapat sentuhan yang tidak diduga.
  • Lelaki akan menjadi gagap apabila bercakap dengan wanita yang mereka suka.
  • Apabila wanita menyatakan tidak, hati lelaki akan menyatakan ‘ok…. takpe…. cuba lagi esok..’
  • Lelaki amat sayang ibu mereka.
  • Lelaki sanggup mengorbankan makan tengahari mereka semata-mata ingin memberikan wanita beberapa kuntum bunga ros.
  • Lelaki amat sukar untuk difahami melainkan anda seorang pendengar yang setia.
  • Adalah lebih baik anda menguji seorang lelaki itu terlebih dahulu sebelum mempercayainya. Tetapi, pastikan ia tidak mengambil masa yang terlalu lama.
  • Lelaki lebih bersikap terbuka untuk menceritakan hal peribadi mereka.
  • Lelaki amat suka apabila wanita yang menentukan pemakaian mereka.
  • Lelaki tidak suka kekasih mereka mempunyai hubungan dengan orang lain terutamanya kawan lelaki.
  • Apabila lelaki membelikan hadiah kepada wanita, mereka amat risau sekiranya hadiah yang mereka berikan tidak disukai.
  • Lelaki lebih banyak berfikir.
  • Imaginasi lelaki tiada had. Mereka mampu untuk membayangkan apa sahaja.
  • Ketinggian wanita adalah tidak penting, apa yang lebih penting adalah berat mereka.
  • Sukar untuk lelaki untuk melepaskan kekasih mereka terutama apabila sudah bercinta melebihi 3 tahun.
  • Lelaki sanggup untuk membantu kekasihnya walau dalam keadaan sukar mana sekalipun, balasan yang mereka mahukan hanyalah kepercayaan dan kejujuran.
  • Lelaki sukar untuk memahami keadaan dan situasi masalah kekasih mereka jika kekasihnya tidak berterus terang.
  • Jangan salahkan lelaki tidak memahami anda kerana wanita sangat suka berahsia berbanding lelaki.
  • Lelaki tidak sukakan wanita yang materialistik.
  • Lelaki memiliki semangat yang kuat untuk berubah dan ianya perlu sokongan yang kuat daripada kekasih mereka.
  • Apabila lelaki menceritakan sesuatu yang serius, berikan perhatian yang sepenuhnya. Ia amat penting.
  • Lelaki lebih gemarkan wanita yang pandai memasak.
  • Jangan sombong, kerana ia akan membuatkan lelaki berusaha untuk memalukan anda.
  • Lelaki belajar mengenai cinta melalui pengalaman, bukan seperti wanita yang belajar mengenai cinta melalui novel yang mereka baca.
  • Lelaki paling tidak suka kekasih mereka keluar bersama lelaki lain berdua walaupun hubungan mereka hanya sekadar kawan.
  • Lelaki akan memaafkan kesalahan yang pertama dibuat, tetapi bukan untuk kesalahan yang kedua.
  • Lelaki tidak suka wanita yang terlampau mengada-ngada.

Adab Seorang Anak

3 comments



Hai.
Dari kecik sampai besar, musatahillah kita dapat membesar dengan sendiri tanpa ada orang yang jaga kita. Betul dak? Mana ade baby yang baru lahir terus dah pandai pakai baju sendiri, makan minum, cuci berak kencing sendiri. Eh, ada ke? Takde kan?


So, siapa lagi kalau yang tukang menjaga kita tu kalau bukan ibu bapa kita sendiri? Kalau orang lain pun yang jaga, pangkat mereka adalah sama je dengan ibu bapa walaupun mereka sekadar bernama penjaga dan bukannya ibu bapa kandung. Eh, paham ke dengan ayat aku ni? Haha



Jadi, sebagai seorang anak, kita tak terlepas daripada menjaga adab sopan bila berhubung dengan orang tua kita tu. Ni dia adab-adab yang seharusnya kita ingat sampai mati. I remind you, SAMPAI MATI ok? =3



1. Mendengar dan mengikut segala perkataan ibu bapa. Jangan melawan kerana lazimnya perkataan dan arahan ibu bapa adalah baik.


2. Bersama-sama berdiri sebagai tanda hormat. Usah duduk dengan senang-senang sedangkan ibu bapa berdiri ketika berbual.


3. Menyahut dengan segera apabila dipanggil. Usah membiarkan panggilan ibu bapa tidak berjawab atau berulang-ulang.


4. Meminta izin ketika mahu kemana-mana. Usah keluar rumah atau pergi ke mana-mana tanpa pengetahuan ibu bapa terutamanya jika kita masih berumur 18 tahun ke bawah.


5. Bersalam tangan ketika pergi belajar atau berpisah sementara. Usah hanya melambai-lambai dari jauh.


6. Bercakap sekadar suara yang boleh didengar. Usah menjerit seakan menengking ketika berbual dengan ibu bapa.


7. Senyum ketika berhadapan dengan ibu bapa. Usah memuncungkan bibir dan bermasam muka di hadapan mereka.




Ha, rasa-rasa macam senang tak nak jaga adab-adab tu semua? Heh. Jawapannya memang susah lah kalau kita tak biasa sejak kecik. Tapi tak salah kan kalau kita cuba ubah sikit-sikit? Sementara ibu bapa kita masih hidup di muka bumi ni, apalah salahnya sekiranya kita cuba untuk membahagiakan mereka. Nanti bila dah takde, sedih woo. Untuk mereka yang ketiadaan ibu bapa, jangan sedih-sedih ea? Rajinkan diri menghadiahkan pahala fatihah kepada mereka setiap hari. Semoga hidup mereka sentiasa bahagia dan mendapat rahmat-Nya.




Sepatah kata Iman Hayfa :

Eee.. bila dah besar dan rasa macam nak kawen ni, terasa menyesal pulak atas segala kenakalan aku kat mak abah dulu. Macam mana lah perangai anak-anak aku nanti ek? Mak,, abah,, I love youuu ~ =')




Kes Tembak Mati di Nibong Tebal

5 comments

Kes Tembak Mati di Nibong Tebal


Kes Tembak Mati di Nibong Tebal - Selepas cubaan pertama membunuhnya lima bulan lalu gagal, seorang lelaki berusia 29 tahun akhirnya maut akibat ditembak ketika berjalan seorang diri di Taman Puteri Gunong, dekat sini, malam kelmarin.

Dalam kejadian jam 9 malam, M Parttippan mati selepas terkena tembakan pada bahagian rusuk yang dilepaskan dari sebuah kereta jenis Perodua Myvi hitam dinaiki dua lelaki.

Sejurus menghampiri mangsa, suspek melepaskan enam das tembakan dan satu daripadanya mengenai rusuk lelaki itu. Mangsa yang parah dan mengalami pendarahan teruk disahkan meninggal dunia di tempat kejadian. Dalam kejadian 20 Jun lalu, mangsa cedera selepas ditembak seorang lelaki kira-kira 200 meter dari tempat kejadian malam kelmarin.

Bagaimanapun, mangsa yang masih bujang terselamat dalam kejadian itu walaupun peluru menembusi badannya. Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang Senior Asisten Komisioner Mazlan Kesah berkata, bertindak atas maklumat, dua lelaki berusia 21 dan 35 tahun ditahan bagi membantu siasatan, awal pagi semalam.

Katanya, kedua-dua suspek ditahan di sebuah rumah tidak jauh dari lokasi kejadian di Tasek Mutiara, malah polis menemui kereta Perodua Myvi hitam terbakar yang dipercayai digunakan suspek ketika menembak mangsa lima kilometer dari tempat kejadian. Menurutnya, siasatan mendapati kereta berkenaan dicuri di Seberang Jaya, Seberang Prai Tengah pada 2 Disember lalu. 

sumber: myMetro

Pagerank Budak Nakal Blogspot Masih PR3

7 comments

Pagerank Budak Nakal Blogspot Masih PR3, Google Page Rank Update


Google Page Rank Update - Salam semua, beberapa hari lepas Google telah mengudpate Pagerank mereka dan syukur Alhamdulillah Pagerank Blog ini masih lagi kekal PR3. Pagerank ini kalau korang nak tahu adalah kayu ukur atau kepercayaan google pada kualiti sesebuah blog. Jadi kepada blog yang memiliki PR yang tinggi akan mendapat tempat atau mendapat posisi yang baik di dalam search engine carian berbanding blog PR rendah.

Jadi untuk mendapat PR yang tinggi korang haruslah berdisiplin untuk mengupdate artikel di blog korang. Jangan main update sahaja, korang haruslah mengutamakan artikel yang korang kongsikan itu adakah ia merupakan artikel yang menjadi kebiasaan orang untuk mencari di engine carian. Sebarkan artikel yang sentiasa di cari orang itulah kunci sesebuah blog itu untuk mencapai tahap PR yang lebih baik dan sekali gus kunci kepada korang mendapat trafik yang semakin lama semakin meningkat dari hari ke hari.

Lebuhraya Persekutuan ditutup Isnin dan Selasa

1 comments

Lebuhraya Persekutuan ditutup

Lebuhraya Persekutuan ditutup Isnin dan Selasa - Laluan Lebuhraya Persekutuan di KM6.8 hingga KM6.6 Sungai Rasau (arah Klang) akan ditutup pada Isnin dan Selasa ini bagi membolehkan kerja-kerja pemasangan rusuk jambatan projek pembinaan bertingkat dari Lebuhraya Persekutuan ke Kawasan Pembangunan Seksyen 7 di Shah Alam.

Menurut kenyataan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), hari ini penutupan itu adalah dari 11 malam hingga 5 pagi.

Berikutan itu, satu laluan kontra akan dibuka pada waktu berkenaan di KM6.6 hingga KM6.8 (arah Kuala Lumpur) pada Isnin dan Selasa.

Para pengguna dinasihat mematuhi semua papan tanda serta arahan dikeluarkan oleh PKNS. - Bernama

Wanita ditemui mati lemas

3 comments

Wanita ditemui mati lemas, Wanita dilaporkan hilang ditemui mati lemas

Wanita ditemui mati lemas - Seorang wanita yang dilaporkan hilang dari rumahnya di Kampung Jubakar Darat, Simpangan, Tumpat ditemui mati lemas dan terdampar di Pantai Sri Tujuh, semalam.

Ketua Polis Daerah Tumpat, Superintendan Zaharudin Rasip berkata, mayat wanita berusia 38 tahun itu ditemui terdampar oleh pemancing di  pantai tersebut pada 6.30 petang, kira-kira satu kilometer dari kawasan perkelahan di pantai itu.

"Ahli keluarga mangsa telah membuat laporan polis pada 4 Disember lepas dan pada hari sama, ada laporan daripada orang awam mengenai penemuan kereta yang digunakan oleh mangsa di kawasan sekitar.

"Mayat mangsa dihantar ke Hospital Tumpat untuk bedah siasat dan mendapati mangsa mati akibat lemas," katanya, di sini, hari ini.

Katanya, mayat wanita itu telah dituntut oleh ahli keluarganya sejurus selepas  bedah siasat selesai. - Bernama

Wan Nor Azlin diarah bayar RM8,220 kepada bapanya

4 comments

Gambar Wan Nor Azlin, Wan Nor Azlin diarah bayar RM8,220 kepada bapanya

Wan Nor Azlin diarah bayar RM8,220 kepada bapanya - Semalam mahkamah tinggi telah mengarahkan pelakon Wan Nor Azlin membayar RM8,220 kepada bapanya, Wan Mohd Husein Wan Ibrahim dalam permohonan taksiran ganti rugi hak milik rumah mereka, di Taman Sri Keramat.

Hakim Rosilah Yop membuat keputusan itu dalam kamarnya yang dihadiri peguam Nuraini Atiqah Abdul Aziz, yang mewakili Wan Nor Azlin dan Razila Rashid, yang mewakili Wan Mohd Husein. Menurut Razila, defendan diarah membayar RM220 sebagai ganti rugi pemotongan kaveat kepada bapanya. "Defendan turut diarah membayar RM8,000 kepada plaintif sebagai kos," katanya.

Penternak lembu dirompak

1 comments

Perompak larikan 19 lembu
Perompak larikan 19 lembu

Penternak lembu dirompak - Seorang penternak lembu, Kamarulzaman Budin, 54 kerugian RM60,000 apabila empat penyamun bersenjatakan parang memecah masuk ladang ternakannya sebelum melarikan 19 lembu di Kampung Pedas, jam 1 pagi tadi.

Selain haiwan ternakan, keempat empat penyamun itu turut melarikan barang kemas bernilai RM3,000, wang tunai RM750 dan empat telefon bimbit milik penjaga kandang terbabit dikenali sebagai Robe Iskandar yang juga warga Indonesia.

Dalam kejadian itu, Robe bersama isterinya Evi Mansor, 25, sedang tidur di sebuah rumah di ladang itu sebelum didatangi penjenayah yang bertindak mengikatnya serta isteri.

Kawasan Banjir Di Negeri Johor

3 comments

Kawasan Banjir Di Johor

Kawasan Banjir Di Johor - Jumlah mangsa banjir di negeri Johor terkini meningkat kepada 1,608 daripada 1,592, sehingga kira-kira 11 malam tadi.

Nampaknya Johor pun mengalami peningkatan paras air di beberapa buah kawasan. Jadi kepada mangsa-mangsa banjir dinasihatkan berhati-hati dan sentiasa menjaga keselamatan.

Terkini dikatakan hampir mangsa banjir adalah daripada 420 keluarga membabitkan 24 pusat pemindahan.

Berikut adalah List Kawasan yang mengalami banjir di Negeri johor serta jumlah mangsa banjir:


  • Di Johor Bahru, 65 mangsa daripada 13 keluarga ditempatkan di sebuah pusat pemindahan. 
  • Di Kulaijaya, 54 mangsa daripada 16 keluarga ditempatkan di sebuah pusat pemindahan.
  • Di Segamat, 543 mangsa daripada 135 keluarga dipindahkan ke 9 pusat pemindahan.
  • Di Kota Tinggi, 97 mangsa daripada 24 keluarga dipindahkan ke dua pusat pemindahan. 
  • Di Batu Pahat, 420 mangsa daripada 119 keluarga dipindahkan ke enam pusat pemindahan. 
  • Di Pontian, 401 mangsa dari 107 keluarga dipindahkan ke tiga pusat pemindahan. 
  • Di Ledang, 8 mangsa daripada 2 keluarga dipindahkan ke sebuah pusat pemindahan. 
  • Di Kluang, 20 mangsa daripada empat keluarga dipindahkan ke sebuah pusat pemindahan. 


Laluan yang ditutup bagi semua kenderaan adalah Kilometer 11, Jalan Kuala Paya ke Balai Badang, Segamat.

Remaja Curi Duit Tabung Masjid Mati Dibelasah

4 comments

Remaja Curi Duit Tabung Masjid, Mati Dibelasah


Remaja Curi Duit Tabung Masjid Mati Dibelasah - Seorang remaja lelaki yang disyaki mencuri wang tabung Masjid Al Azim, Pandan Indah, maut dibelasah sekumpulan lelaki ketika cuba melarikan diri, Selasa lalu.

Mangsa yang juga seorang pembantu sebuah kafe siber berusia 20 tahun itu meninggal dunia pada jam 11 pagi ketika dirawat di Hospital Ampang, enam jam selepas insiden berkenaan.

"Apalah nasib orang-orang yang berkenaan yang memukul mangsa ini, kenapalah di pukul sampai mati?Serah sahaja pada pihak polis biar merka yang uruskan"

Yang Terbaekkkk !

3 comments

Gambar sekadar hiasan


Korang ingat korang dah jadi yang terbaekk ke? Hehe. Memang silap lah kalau korang jawab 'YA' sebabnya, kalau korang dah jadi yang terbaekk, ada lagi yang lebih baekk daripada tu. Nak tahu apa dia? Ha, camni citer dia.... 



 Ali r.a pernah berkata :



1. Ilmu adalah sebaik-baik harta warisan.


2. Sopan-santun adalah sebaik-baik perolehan.


3. Takwa adalah sebaik-baik bekal ke akhirat.


4. Ibadah adalah sebaik-baik harta perniagaan.


5. Amal soleh adalah sebaik-baik penunjuk ke syurga.


6. Budi pekerti yang mulia adalah sebaik-baik teman.


7. Sopan santun adalah sebaik-baik pembantu.


8. Qanaah adalah sebaik-baik kekayaan.


9. Taufiq adalah sebaik-baik pertolongan.


10. Mati adalah sebaik-baik pendidik (menuju kebaikan akhlak)





Ha, kira dah tahulah apa yang terbaekk tu semua? Apalagi, jom lah kita dapatkan semua yang terbaik tu ! First thing first, jangan lupa untuk muhasabah diri setiap hari sebelum tidur ok? =)




Sepatah kata Iman Hayfa :

Yeah, aku kembali menyibukkan diri kat sini. Hehehe. Ada tak orang rindu nak baca post dari aku? Pffftttt. Opkos lah takde sebab orang salu ingat aku dan Koz adalah orang yang sama jek =___= . Sadis.



Rindu suasana pemandangan kampung

8 comments

pemandangan kampung, sawah padi kampung, gambar orang kampung

Rindu suasana pemandangan kampung - Sebenarnya kozumi rindu sangat-sangat suasana kampung. Dulu-dulu sewaktu kecil suka sangat kalau dapat balik ke kampung sebab kozumi memang suka sangat-sangat suasana kampung yang nyaman dan tenteram. 

Dapat bersiar-siar lihat keindahan alam semulajadi yang masih lagi kekal dengan sawah padi, parit, dapat tengok lembu, kerbau, kambing, itik, ayam dan seangkatan dengannya cewah hahaha ayat.

Tapi sekarang ini kampung dah tiada, kalau rindu suasana kampung pun hanya dapat menatap gambar-gambar sahaja. Agak-agak bilalah dapat merasa suasana kampung sekali lagi. 

UEG Network - Tempahan Website

6 comments

UEG Network, Website UEG Network, Jual Beli Emas
UEG Network - Tempahan Website - Salam semua, hari ini kozumi hendak kongsikan kepada korang hasil design website yang telah di laksanakan kozumi bagi Website UEG Network.

UEG Network ini  telah ditubuhkan di Johor Bahru pada tahun 2009 untuk membina sebuah rangkaian Pengedar Emas di bawah Gold Awam Pemasaran Sdn Bhd . Semasa penubuhannya lebih 5 tahun dan penglibatan mereka dalam perniagaan Emas mereka telah berjaya menghasilkan lebih daripada 1,000 peniaga emas di seluruh Malaysia.

Kalau hendak tahu lebih lanjut tentang UEG Network ini bolehlah terjah website mereka di SINI. Dan bagi korang yang memerlukan service tempahan pelbagai design bolehlah membuat tempahan di fanpage kozumi iaitu di Service Tempahan Design.

Johor Cuti Pada Hari Jumaat dan Sabtu

8 comments

cuti negeri johor, hujung minggu cuti

Salam semua, hari ini dapat berita tentang pengumuman berkenaan diisytiharkan pertukaran cuti mingguan bagi negeri Johor kepada Jumaat dan Sabtu bermula 1 Januari 2014. Pengumuman di buat sempena Hari Keputeraannya yang ke-55 pada Majlis Pengurniaan Pingat di Dewan Jubli Intan, di sini, pagi tadi.

Alhamdulillah satu keputusan yang sangat baik di mata rakyat negeri johor kerana ia sangat membantu dan memudahkan bagi kaum adam untuk mengerjakan solat jumaat dengan hati yang tenang bersama anak-anak mereka. 

Software buat Grafik Design

9 comments

Software buat Grafik Design
Salam semua, bila korang lihat sahaja paparan gambar diatas pasti ada yang sudah tahu Software apa yang kozumi gunakan bagi mereka bentuk design. Yang tidak tahu tu cer tanya pada yang dah tahu hahaha kalau bolehlahkan.

reka watak kartun
Okey sebenarkan inilah Software yang kozumi sentiasa gunakan sejak berjinak-jinak dalam aliran grafik ini. Dulu-dulu mana first time belajar guna photosop ini, kozumi tidak tahu pulak kelebihan Software ini sebab dulu-dulu suka sangat melukis watak kartun menggunakan Software ini contoh seperti gambar robot di atas.

Sekali rupa-rupanya sofware ini boleh melakukkan lebih dari jangkaan dengan dapat mereka bentuk, edit gambar dan sebagainya. Biasalahkan, bukannya mudah nak menguasai sesuatu Software ini. Tak bergurulah katakan hihi...bukannya pernah masuk mana-mana kelas pun, semua ini kena belajar sendiri.

Software yang kozumi maksudkan adalah Adobe Photoshop, memang best guna Software ini, kalau tidak percaya cubalah.

 
Google PageRank Checker Powered by  MyPagerank.Net