Apa Kata Nafsu, Akal Dan Iman Kita ?




Sebagai seorang manusia, terutamanya muslim, kita mesti akan pernah merasai keadaan di mana hati kita berperang-berang untuk membuat pilihan sama ada nak ikut kata nafsu, akal atau iman diri sendiri, kan? Okay, aku bagi contoh untuk korang senang paham dan nilai.


Situasi 1 :  Esok ada kelas subjek yang korang sangat lemah dan malas sangat nak datang sebab cikgunya pun macam boring jek mengajar. Tiba-tiba...


Nafsu : Eh, jom lah ponteng kelas esok !

Akal : Betul jugak. Sekali-sekala ponteng, apa salahnya...

Iman : Jangan,, menuntut ilmu tu kan amanah dari Allah ?




Situasi 2 :  Korang baru balik sekolah petang dan bercadang nak tidur sekejap lepas solat Asar memandangkan badan korang terasa letih sangat lepas seharian kat sekolah. Tiba-tiba, mak korang masuk bilik dan membebel itu ini tak bagi korang tidur. Maka, berkatalah ...


Nafsu : Heeee,, mak aku ni kuat berleter lah !

Akal : Malas lah aku nak dengar mak berleter. Lepak dengan kengkawan lagi syokkk.

Iman : Tak baik kata mak macam tu,, syurga kan di bawah telapak kaki ibu ?





Situasi 3 :  Malam tadi korang tidur lambat dan terasa macam tak cukup tidur. Tengah syok menyulam mimpi, tetiba azan Subuh berkumandang memecahkan kesyahduan mimpi indah korang. Dengan mata yang malas untuk dibuka, maka berkatalah..


Nafsu : Ish,, macam malas lah pulak nak sembahyang.

Akal : Alaa.. nak tidur kejap lah lagi. Nanti bangun lah. Kalau terlepas pun, nanti kan boleh qadak.

Iman : Bangun lah sekarang, nanti terlepas waktu Subuh pulak. Solat kan tiang agama ?




Sebenarnya banyak je lagi situasi di mana kita sendiri akan berperang dengan nafsu, akal dan iman kita di saat nak buat sesuatu keputusan tu. Kalau iman kita kuat, maka baiklah keputusan yang akan diambil, tapi kalau iman dah goyah, sudah semestinya kita akan mudah tewas dengan nafsu. Betul kan?




Sepatah kata Iman Hayfa :

Astaghfirullahal'azim... Aku rasa macam kebanyakan waktu asek ikut kata nafsu dan akal jek. Huhu. Korang pulak macam mana?



Ranking: 5

Comment: 1

21 April, 2013 14:13

baik ikut iman....

Post a Comment

Komehlah dan klik G+ di atas sekali okey^^

 
Google PageRank Checker Powered by  MyPagerank.Net