Fakta Dunia Yang Kita Harus Tahu

ImageShack, share photos, pictures, free image hosting, free video hosting, image hosting, video hosting, photo image hosting site, video hosting site

Hai...hari ini koz nak kongsi dengan korang fakta-fakta yang harus korang tahu dan mungkin ia akan memberi manfaat kepada korang selepas membaca dan memahaminya^^

Fakta 1
Tahukah anda apabila 350ml air yang
diambil dari sinki dan kemudiannya
dituangkan ke dalam cerek yang
mengandungi 150ml air suling dan
dibiarkan terdedah kepada nyalaan
api bersuhu 100 darjah celcius akan
menghasilkan satu cecair yang dinamakan air masak.




Fakta 2
Percayakah anda yang air sirap
merupakan salah satu bahan asas
dalam pembinaan sebuah helikopter. Ini
kerana kajian telah dibuat, seorang
pembina helikopter memerlukan air
sirap untuk menghilangkan keletihan
semasa membuat helikopter, tanpa air
sirap mungkin helikopter tersebut
tidak dapat disiapkan.

Fakta 3
Sebuah kereta yang dipandu selaju
220 km/j tidak akan dapat memotong
kereta yang dipandu selaju 40
km/j sekiranya kereta-kereta tersebut dipandu dari arah yang
bertentangan

Fakta 4
Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan Italy,
jurugambar dikenali sebagai paparazi. Perkataan itu
dipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filem
La Dolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini
pada tahun 1960. Dalam bahasa melayu pula, ayah
kepada seorang budak yang bernama Razzi juga boleh dikenali dengan
nama papa Razzi.

Fakta 5
Tahukah Anda bendera negara Denmark telah dicipta
700 tahun lampau, menjadikan bendera paling lama
digunakan di dunia lebih lama daripada penggunaan susu
cap bendera.

Fakta 6
Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yang juga
digelar besi berani. Sebagaimana namanya magnet
ialah besi yang berani menarik butir-butir besi lain
kearahnya. Bagaimanapun orang yang diupah untuk menarik kereta
bukanlah magnet.

Fakta 7
Tahukah Anda cicak memutuskan ekornya apabila
diganggu. Apabila cicak menyedari yang dia diekori
oleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supaya
benda itu tidak mengekorinya lagi atas alasan tanpa
ekor sudah tentu ia tidak akan diekori lagi.

Fakta 8
Tahukan anda bahawa seorang manusia normal tidak boleh
menyentuh telinganya sendiri menggunakan siku.

Fakta 9
Tahukah Anda burung dapat pulang ke sarangnya walaupun
telah keluar kadangkala hingga beribu kilometer
daripada sarangnya tanpa sesat atau silap walaupun
tanpa bantuan kompas. Ini kerana setiap sarang
burung mempunyai alamatnya yang tersendiri
sebenarnya.

Fakta 10
Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dan tempeleng
adalah hampir sama walaupun ia berbeza dari
segi rupa bentuknya. Tapi, walaubagaimanapun orang
yang kena tempeleng masih boleh memakan lempeng
apabila dia berasa lapar.

Fakta 11
Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tiga ratus
tahun disahkan masih aktif untuk meletup. Tapi
mengikut kajian ahli gunung, api elektrik di rumah
kita tidak akan aktif jika tidak membayar bilnya
selama tiga bulan.

Fakta 12
Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung
tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta
dunia ialah Orang Utan.

Fakta 13
Tahukah Anda ahli sains seluruh dunia bersepakat
jika nasi ayam dimakan sewaktu lapar, perut kita
akan mengalami satu tindakbalas yang berupa
kekenyangan. Nasi ayam juga boleh digunakan sebagai
ubat untuk menggembirakan hati kita bila nasi ayam
yang dimakan itu dibelanja oleh kawan kita.

Fakta 14
 yang terakhir tahukah anda bahawa hampir kesemua pembaca blog budak nakal ini telah
mencuba untuk menyentuh telinga menggunakan siku mereka...


Heheh jangan mare^^
Ranking: 5

Comments:14

08 December, 2010 15:57

smue dh tw so mknanye aku ni bijaklaa

haha

08 December, 2010 15:57

haha lawak2, nice bro :)

08 December, 2010 16:03

hahaha XD

08 December, 2010 16:19

cis ! haha seriously aku try tadi .
malu malu. haha xD

08 December, 2010 18:14

hahahaha, lawak la bab sntuh telinga dgn siku tuh.. cousin aq trpedaya doh.. bukan aku sbb aku dh tau!!.. anyway mmg lawak.. :)

08 December, 2010 18:21

adeyh!
kelakar nk mmpus!

08 December, 2010 19:41

haahahahahaha.. kelaka weh

08 December, 2010 20:36

hahahaha...sungguh FAKTA!!heh...

09 December, 2010 04:08

AHHA best la ;D

10 December, 2010 09:13

ahaha ! aq terkena la~
ngek tul

14 December, 2010 19:48

paling kelakar yg xbayar bil letrik tuh.
bdow jer kan??
sgt klakat.
btw, wktu 1st time bace, mmg wawa try sntuh!
n ade stu lg, kite xleyh jilat siku sndiri..
cuba buat..huhuh.
=)

16 December, 2010 04:43

wah2..mklumat yg bgus...nakal...bg tau lah macam mana nak buat icon yg ada mcm kat comment nakal nie...hehe..:h:

30 April, 2013 21:06

fakta yang nakal.. geram plak baca nya

Post a Comment

Komehlah dan klik G+ di atas sekali okey^^

 
Google PageRank Checker Powered by  MyPagerank.Net