Powered by Jasper Roberts - Blog

Fadhilat Dan Kelebihan Solat Tarawih Di Bulan Ramadhan.

Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak
Fadhilat Dan Kelebihan Solat Tarawih Di Bulan Ramadhan.


Tarawih bermaksud berehat-rehat atau bersenang-senang. Oleh itu, solat tarawih dianjurkan untuk dilakukan secara berjemaah dan diselang-selikan dengan doa dan selawat seperti yang biasa dilakukan dalam masyarakat kita agar para jemaah dapat menikmati ibadah dalam penuh kekhusyukan dan ketenangan.


Solat tarawih dilakukan oleh baginda Rasulullah SAW pada malam-malam bulan Ramadan. Kali pertama, baginda keluar ke Masjid Nabawi untuk bersolat tarawih dan diikuti oleh sebilangan sahabat.

Begitu juga pada malam kedua dan pada malam ketiga. Bilangan sahabat semakin ramai dan menanti untuk mendirikan solat tarawih bersama Baginda. Akan tetapi, Baginda tidak keluar untuk bersolat dengan sahabat.

Pada keesokan paginya, Baginda bersabda: “Sungguh aku telah menyaksikan apa yang kamu semua lakukan. Tidak ada yang menghalangku untuk keluar (solat tarawih) bersama kamu semua selain aku khuatir sekiranya ia difardukan kepada kamu semua.”

Tidak keluarnya Rasulullah SAW untuk melaksanakan solat bersama sahabat pada waktu itu adalah kerana Baginda SAW khuatir jika dilakukan terus-menerus ia akan menjadi wajib ke atas umatnya.

Itulah tanda kasih sayang Baginda pada umatnya, walhal ada riwayat dari Aisyah yang mengatakan setelah Baginda pulang mengerjakan tarawih di masjid, Baginda menyambung solatnya sehingga hampir subuh dan tidak kurang daripada 20 rakaat, bahkan lebih dari itu yang dikerjakan oleh Baginda.

Dewasa ini para umatnya mengambil kesempatan atas keprihatinan Baginda sehingga meringankan ibadah tarawih, bahkan timbul perbalahan tentang bilangan rakaat solat terawih.

Solat tarawih ialah solat sunat bagi lelaki dan wanita yang dilakukan setelah solat Isyak sebelum solat witir pada bulan Ramadan. Ia ditunaikan secara berjemaah dengan memberi salam pada setiap dua rakaat.

Dari Abu Hurairah, dia berkata: “Sesungguhnya Rasulullah SAW sangat mementingkan solat malam bulan Ramadan dengan perintah yang tidak mewajibkan.

Baginda bersabda: “Siapa yang menunaikan solat tarawih dengan penuh keimanan dan pengharapan (akan keredaan Allah), maka diampunkan dosanya yang telah lalu.”

Tentang bilangan rakaat solat tarawih, jumlah tersebut (20 rakaat) dijelaskan oleh Saidina Umar al-Khattab melalui perbuatan ketika terakhir kali berkumpul dengan sahabat yang solat di belakang seorang imam.

Para sahabat sepakat terhadap yang demikian, begitu juga sepeninggalan beliau, para Khalifah ar Rasyidin tidak ada yang mempertikaikannya.

Seperkara lagi, kita perlu saling mengingatkan bahawa solat tarawih merupakan sunat muakkad. Namun begitu, ramai dalam kalangan masyarakat kita tersalah anggap dan tersalah lakukan.

Solat yang fardu lima waktu tidak dipelihara tetapi solat tarawih yang dikejarkan. Ini berlaku kerana umat Islam tidak menitikberatkan soal awlawiyyat (keutamaan) sehingga mendahulukan yang sunat ke atas yang fardu.

Diharapkan Ramadan tahun ini kita berubah menjadi insan kamil dan beribadah sehendaknya serta beribadah dengan ilmu agar tidak lagi menjadikan Ramadan sebagai pentas lakonan semata-mata.

Fadhilat Dan Kelebihan Solat Tarawih Di Bulan Ramadhan., kelebihan tarawih di bulan ramadhan, maksud tarawih, hikhmah solat tarawih
Ranking: 5

Comments:11

21 July, 2012 12:52

hai budak nakal senior..hahaa
selamat berpuase~ :)

21 July, 2012 12:58

@Budak_NakaLHai budak nakal junior...haha
selamat berpuasa juga...tq sbb singgah^^

17 July, 2013 22:13

Selamat berpuasa dan selamat bersolat tarawih di bulan Ramadhan buat semua rakan2.

17 July, 2013 22:15

@Budak_NakaL: Selamat berpuasa...semoga mendapat keberkatan,kerahmatan dan kelebihan pahala di bulan yg mulia ini.

17 July, 2013 22:17

Solat tarawih sangat digalakkan utk dilakukan, kerana byk ganjaran yg tersirat yg mana ia adalah keistimewaan yg tiada dlm bulan lain iaitu malam Lailatul-Qodar.

17 July, 2013 22:18

Solat yag amat digalakkan.iaitu solat Tarawih, semoga pahala yg bergandar ini dpt menghapuskan dosa2 kita yg lalu.

17 July, 2013 22:19

@kozumi_ ro: Jadikan bulan Ramadhan bulan yg untuk kita mengumpul sebanyak mungkin amalan yg baik lagi berkualiti semoga akan diterima Allah Taala.

17 July, 2013 22:21

Perbanyakkan amala yg berfaedah di siang hari dan banyakkan membaca Al_Quran agar di akhirat nanti kitab ini menjadi syafaat kita nanti.

21 July, 2013 08:14

Semoga amalan yang kita lakukan di bulan Ramadhan akan mendapat syafaat dan keberkatan.. Ameen

28 July, 2013 02:52

salawati : amin......

30 July, 2013 10:41

Shalat Tarawih begitu mengasikkan boleh kita lakukan shalat Lail

Post a Comment

Komehlah dan klik G+ di atas sekali okey^^

Denaihati.com

 
Google PageRank Checker Powered by  MyPagerank.Net