Ku Sangka Dia Orang Gila

6 comments

Dah lama rasanya aku jerukkan cerita ni kat dalam folder tah pape dalam laptop. Sudah tiba masanya untuk aku berkongsi dengan korang semua, tentang satu cerita yang aku pun tak ingat kat mana aku jumpa cerita ni. Cerita yang sangat menyentuh hati dan perasaan seorang yang masih bergelar manusia. Semoga kita dapat amek iktibar dan pengajaran daripada apa yang disampaikan ini.
==================================
sekadar hiasan

Pagi tadi lebih kurang pukul 10.30 aku singgah sarapan di bazar batu buruk sementara menunggu interview di steten minyak kerana sudah tiada kerja di Terengganu yang menggunakan Ijazah aku ini. Sewaktu makan, mata ni terpandang seorang pakcik yang “lusuh ” karekternya.. Bau busuk, baju koyak, pakai kain pelikat singkat, tak beralas kaki, tapi berkopiah.
Duduk bersandar di tiang bazar dekat dengan kerusi aku. Terdetik dalam hati, apa pakcik ni kelaparan. Orang gila pun lapar, masih tetap manusia. Aku pesan satu lagi nasi minyak. Pesanan aku sampai ke meja. Terus aku beri pada pakcik tadi. Tuan kedai terkejut dan mengangkat tangan melambai seolah2 memanggilku. Aku pun balas tunggu skejap.
Pakcik tadi tenung aku sambil berkata “pakcik dah makan nak.. terima kasih nak..” Dalam hati terdetik sungguh indah bahasa pakcik yang ku sangka gila tadi. Aku bangun dengan kecewa kerana pesanan aku tidak dijamah oleh pakcik. Lalu aku pergi kepada tuan kedai yang memanggil ku tadi.
Ada apa pakcik? Pakcik kedai balas: Jangan bagi dan suruh dia makan kat sini, nanti customer pakcik lari. Aku tersentap. Dan spontan aku membalas. “Jika orang ini ayah kandung pakcik, pakcik halau tak dia?” Pakcik tu diam. Takpe pakcik, saya akan bayar ansuran kalo pakcik rugi hari ni. Saya nak tanya, betul ke pakcik td tu sudah makan? Pakcik kedai jawab, tidak. Dari mula pakcik buka kedai pukul 6.30 tadi pakcik kopiah tu duduk kat tiang tu.
Dalam hati kecil ni cakap, tak pernah aku jumpa pakcik gila semulia ini. Tidak mengemis, tidak pula meminta. Aku pegi semula pada pakcik kopiah tu. “Pakcik, saya sunyi makan sorang2, pakcik teman saya makan jom.” Pakcik tu akur dengan pelawaan aku kerana kesungguhan aku. Ramai yang beralih meja kerana bau pakcik tu, namun kerana ingin menjaga hati orang tua yang aku tak kenal, aku tahan bau itu.
Lega tengok pakcik tu makan dengan sangat sopan. Aku lontarkan beberapa soalan pada pakcik tu. Pakcik dari mana, tinggal dimana? Pakcik tu jawab. Pakcik merantau cari redha Allah. Aku terkejut. Dalam hati aku dah syak bukan2. Kot2 wali ke ni? Mana keluarga pakcik?
Pakcik dibuang oleh keluarga pakcik kerana sekeping geran tanah. Kenapa pakcik? Apa masalahnya? Pakcik sedekahkan geran itu untuk seseorang untuk dibangunkan pondok2 mengaji. Keluarga pakcik terus buang pakcik. Allah…
Pakcik tinggal dimana? Pakcik tu diam tak menjawab. Masa terlalu singkat untuk aku menyambung urusan kerja. Aku panggil pakcik kedai untuk kira. Semuanya berharga RM 11.60. Aku celup dompet aku, dan aku lupa yang aku hanya bawa RM 5.00. Aduh…. Pakcik tu nampak raut wajah muka aku seolah2 melihat masalah dalam dompetku. Pakcik tu mencelah. Nak, ambil duit ni, pakcik bayarkan.
Nak tau ape? pakcik keluarkan satu sampul surat sebagai dompet dia (macam dompet TGNA), dalam tu duit seratus setebal setengah inci, dan satu kad BSN dan i.c lama (pakcik tu bekas tentera laut).. Satu kedai dia bayarkan. Allah.. Satu kedai hairan apabila pakcik kedai tu announce yang makanan semua sudah dibayarkan oleh pakcik kopiah tadi. Masing2 semua pandang aku dan pakcik kopiah. Dengan tiba2 pakcik kopiah angkat tangan dan berdoa dengan suara yang agak sederhana kuat, aku pun turut angkat sama. Dan paling terharu apabila aku dengar suara “amin…..” dengan suara yang ramai. Bila aku berpaling ke belakang, satu kedai mengangkat tangan bersama pakcik kopiah tu.. Ada yang bangun mendekati kami berdoa dekat2.
Terasa sangat gemuruh dan terharu dengan keperibadian orang yang ku sangka gila ini rupanya seorang guru agama!! Ada yang menangis kerana doa oleh sang guru itu sungguh merdu.. Kecoh seketika.. Selesai berdoa, aku bersalam dengan pakcik tadi dan ucap terima kasih dengan harapan dapat jumpa lagi. Aku terus berjalan ke motor aku. Aku berpaling ke belakang, semakin ramai yang berkerumun pada pakcik tadi. Aku senyum tanda puas bahawa orang sekeliling mula mendekati pakcik. Aku buka semula dompet aku kerana aku simpan kunci motor dalam tu.
Nak tau apa? Aku terkejut kerana ada 2 keping duit seratus dan satu nota kecil yang bertulis: “Ambil duit ni buat beli susu anak dan buah delima untuk orang rumah anak yang mengidam..” Aku terkaku, dan terus pandang ke arah tempat pakcik tadi. Beliau sudah tiada disitu. Aku terus pakai helmet dan tutup pemuka helmet. Aku menangis kerana terharu dan sangat bersyukur. Bagaimana dia tahu aku dalam kesusahan…
Ya Allah.. Kau peliharakanlah pakcik itu..





Sepatah kata Iman Hayfa :

Terkesima. Kalaulah aku berada kat tempat pemuda tu, apakah reaksi aku sendiri bila bertemu dengan pakcik tu... 

4 Benda Remeh Yang Perempuan Selalu Komplen

3 comments

Perempuan ni kan, bukan saja lembut tapi seorang yang cerewet lah jugak. Maksud aku kat sini, perempuan suka merungut atas benda-benda yang remeh lagi tak masuk akal. Mengada-ada pun ade jugak. Tapi, tak semua perempuan macam tu ok? Certain je lah.


Nak tahu tak beberapa benda remeh yang dirungutkan oleh kaum Hawa ni? Hehe. Jom teruskan membaca. =)


1. Berat badan


Pantang betul bila berat badan naik sikit. =P

Ha ! Aku rasa yang ni majority perempuan suka merungutkan weyh. Bagi kaum Hawa ni, berat badan adalah salah satu benda yang paling sensitif untuk diceritakan kepada umum. Kalau kau tengok badan dia macam 'berisi' jek, jangan berani-berani nak tanya berat badan dia. Kang tak pasal-pasal masuk sepital sebab kena belasah nanti. Haha. Tapi kalau perempuan yang dah selim-melim tu, dia tak kesah pun nak beritahu berat badan dia kat satu dunia. Betul dak? Kesimpulannya, rajinkan lah bersenam setiap minggu untuk elakkan kegemukan 'Humty Dumpty'.


2. Boyfriend


Nasib badan ar law dapat 'buaya' camni.

Kalau dapat pakwe yang menepati cita rasa dia, konpem siang malam asek puji melambung jek sang jejaka pengarang jantung dia tuh. Citer kat housemates pasal pakwenya 100 kali pun tak pernah rasa penat. Kesian, housemates jugak yang cair taik telinga nak kena dengar benda yang sama berulang kali. Macam dia jek yang ada pakwe. Ha, cuba kalau pakwe dia tu bermasalah. Samseng, pembuli, kuat merokok, mat rempit, tak romantik dan bla bla bla yang lain. Konpem-konpem muka tu masam mencuka macam itik panggang jek sebab tak puas hati dengan perangai hantu pakwenya sendiri. So, you girls, camne boyfie korang? Haha


3. Takde baju nak pakai ?


Still got nothing to wear??? O.o .. goshh ~

Kalau perempuan tu sorang yang miskin tak berharta, baju yang ada pun sehelai dua, tu pun yang lusuh punya, memang boleh dimaafkan kalau bagi alasan macam tu. Kesian dia. Tapi kalau satu almari penuh baju bajan yang cantik dan okay jek tapi still bagi alasan "takde baju nak pakai", memang haruslah bagi dia makan kayu lah lepas ni. Hm, perempuan jenis ni memang high maintenance sikit. Kadang-kadang tu, baju baru pakai sekali dua jek dah takmo pakai lagi atas alasan "malu lah, nanti orang cakap I pakai baju bulan lepas".. Heh. Kalau jumpa minah macam ni, ketuk jek pale dia guna cangkul Tok Adi. >__<


4. Kasut yang menyakitkan


Sakit kaki ye kak? Aloo ciannye.. =3

Pandai beli, pandailah pakai, ye dak? Ni tak, dah gedik nak beli kasut mahal-mahal, tumit tinggi, bling-bling bagai, pastu bila jalan jauh sikit dah komplen kaki melecet lah, sempit lah, itu lah ini lah. Hee,, kalau kaki tu dah sakit, ada dua pilihan jek yang tinggal. Beli kasut yang selesa atau pakai jek kasut yang menyakitkan kaki tu diam-diam. Ada paham?? Tu lah, bernafsu sangat nak beli kasut yang cantik tapi tak cuba nak test dulu tahap keselesaannya. Haih.. perempuan, perempuan.... =_____=



Ha, betapa kompleksnya perempuan ni kan?
Jadi, sebagai lelaki yang bakal nak jadik suami orang tu nanti, kena pandai-pandailah tahan dengan sikap pasangan korang tu ye. Jangan sampai benda kecik macam ni pun dah boleh buatkan korang bercerai-barai. Huhu. Nauzubillah. 



Sepatah kata Iman Hayfa :

Hehe, sebagai seorang Hawa, aku akui lah aku pun kadang-kadang ada merungut pasal benda-benda kat atas ni. Tah tetibe jek perangai busuk tu datang mengacau jiwa. Walaupape pun, aku bersyukur dengan diri aku dan keadaan aku sekarang. Alhamdulillah. =)

Mungkin Benda Ni Boleh Buat Anda Gelak Sebentar ?

1 comments

Hai semua.
Tadi terjumpa dua gambar ni. Bila hayati betul-betul apa yang ada dalam gambar ni, memang membuatkan aku tergelak. Siyesly. Cuba korang bacam betul-betul. Baca dengan hati taw ! =P














Hehehe. Amacam? Tergelak tak? Kalau tak, sah lah korang ni memang hati kering betul =_____="



Sepatah kata Iman Hayfa :

Ketawa boleh menghilangkan stress sekaligus membantu melancarkan proses pembelajaran kita. Tapi kalau ketawa berlebihan, hati akan mati. 


 
Google PageRank Checker Powered by  MyPagerank.Net