7 Solusi Masalah Kehidupan Yang Sangat Simple !

7 comments

Hai.

Kadang-kadang, tak pernah terlintas pun kat otak kita nak fikir solusi yang kreatif untuk selesaikan sesuatu masalah yang simple dalam kehidupan seharian kita kan? Kita dok pikir nak selesaikan dengan cara yang kompleks dan memerlukan kos yang besar, sedangkan ade je cara penyelesaian yang mudah dan menjimatkan serta mengelakkan dompet kita kekeringan duit. =P



So, inilah antara 7 penyelesaian yang aku rasa menarik dan senang untuk dibuat untuk masa akan datang. What say you? Hikhik 



1. Gunakan klip roti sebagai penyendal selipar Jepun.


Komen Iman : Hahaha. Kalau aku tahulah benda ni awal-awal dulu, mesti selipar-selipar Jepun aku tu semua boleh tahan sampai ke tua.



2. Nak pinjam barang? Meh selfie dulu =3 



Komen Iman : Kalau macam ni punya cara, konpem takkan lupa siapa yang pinjam barang kita. Tapi nasib badanlah kalau phone tu hilang kena curi. Hikhik



3. Alternatif lain bagi penggunaan kunci yang ada keychain banyak-banyak yang merimaskan. Ding ding. Gunalah pewarna kuku !



Komen Iman : Macam cantik jek kan? Tapi sayanglah kalau nak beli nail polish lain-lain warna untuk kaler kan satu-satu kunci korang tu. Hm, apa kate mintak kawan sikit. Alaaa, sikit jek =3



4. Cat yang selebet meleleh daripada tin cat? Gunalah getah untuk mengelakkan comot-comot pada masa akan datang ! 



Komen Iman : Dulu kalau aku tolong mengecat je, konpem selekeh betul sekeliling tong cat tu. -,- . Kenapalah aku tak pernah terpikir pasal benda ni dulu? Haizz.



5. Luggage bag is for heavy things.



Komen Iman : Ha, memang betul lah kan? Kalau isi dalam kotak, possibility untuk kotak tu koyak rabak sangatlah tinggi. Jadi, sebelum pape terjadi, lebih baik kita elakkan kan? Lagipun, kalau guna cara ni, senang sikit kerja. Main tarik-tarik beg je. Hehe.



6. Fungsi sebenar yang ada pada tin minuman.



Komen Iman : Seriously, dah 20 tahun hidup, tak pernah pulak aku tahu fungsi sebenar benda alah tu. Yang aku taw, dia membantu untuk bukak mulut tin tu. Selebihnya, yeah I'm noob =___=.


7. Belajar di katil bayi.


Komen Iman : Anak-anak dah mula membesar ? Dah planning nak stop pregnancy? So, masa ni lah nak gunakan katil baby yang kita dah beli tu. Daripada membazir buat penuh ruang rumah lebih baik kita guna sebagai meja belajar anak-anak. Ye dak? Jimat kos. Hehe.




Ok. Amacam? Adakah alternatif yang ditunjukkan ni membantu hidup korang?
Cer komen sikit. =)



Sepatah kata Iman Hayfa :

Sebenarnya, ada banyak je lagi solusi yang kreatif dalam menyelesaikan masalah ni. Cuma kita sibuk fikir benda lain. Hehe. Orang otak kreatif, memang cepat jek lah keluar benda-benda macam ni daripada otak dorang. Kan?

Fakta Menarik Tentang Air Mata

3 comments

Hai.


So, macam mana dengan korang punya permulaan 2014 ni? Adakah 'diari 2014' dimulakan dengan perkara-perkara lagha ataupun diisi dengan perkara yang bermanfaat ? Tepuk dada tanya iman.






Memandangkan tahun 2013 dah pun berlalu, suka untuk aku mengingatkan diri aku dan korang juga supaya buat refleksi diri. Muhasabah diri kita sendiri. Apa yang kita dah buat sepanjang tahun lepas? Apa yang kita dah sumbangkan untuk keluarga, negara dan ummah? Adakah tahun 2013 dah berjaya mendekatkan diri kita kepada Pencipta ataupun sebaliknya? Nauzubillah. Mudah-mudahan semua jawapan yang diberikan molek-molek belaka. Untuk yang belum ada jawapan yang molek, jangan risau jangan sedih. Masih ada peluang untuk kita berubah. =)


Sementara masih hidup ni, masih ada je peluang untuk kita bertaubat atas segala dosa-dosa yang kita dah lakukan. Bukan sekadar memohon ampun atas dosa-dosa tahun 2013, malah bertaubatlah juga atas dosa-dosa lampau yang kita lakukan sejak kecil lagi. 


Tanda kita betul-betul bertaubat atas dosa yang kita lakukan adalah bila air mata yang mengalir merupakan air mata keikhlasan memohon ampun kepada-Nya. Kalau kita betul-betul bertaubat, kita akan menyesali dosa-dosa tersebut dan berazam untuk tidak mengulangi kesalahan yang sama. 



Ha, speak of crying, aku saje je lah nak share ngan korang beberapa fakta tentang air mata ni. Manelah tahu lepas ni kita akan lebih kerap menangis bukan saja sebab menyesali dosa-dosa kita bahkan kerana nak menyihatkan tubuh badan. Hehe =3






Fakta Tentang Air mata: 


1. Membunuh bakteria

Biasanya kita menggunakan ubat titis untuk menghilangkan kotoran dan bakteri dalam mata kan? Tetapi air mata ternyata dapat membunuh bakteria secara semulajadi karena di dalamnya terkandung cairan yang disebut dengan lysozome yang berfungsi membunuh sekitar 90% hingga 95% bakteri. 

2. Mencerahkan penglihatan 

Air mata berguna untuk mencerahkan penglihatan kerana dapat mencegah dehidration pada membrane yang boleh membuat penglihatan menjadi kabur. Air mata yang keluar dari hasil menangis kerana emosi ternyata mengandungi racun. Dengan keluarnya air mata tersebut, menandakan bahwa racun telah dibuang dari dalam tubuh. 

3. Mampu meningkatkan mood 

Dengan menangis, mood seseorang akan berubah menjadi lebih baik kerana air mata yang dihasilkan dari menangis mengandungi 24% protein albumin yang berguna untuk regulate sistem metabolisme tubuh. 

4.Mengurangkan stress

Air mata mampu mengeluarkan hormon stress yang terdapat dalam tubuh iaitu endorphin leucine-encaphalin dan prolactin. Selain itu air mata dapat membantu melawan penyakit yang disebabkan oleh stres seperti tekanan darah tinggi.



Ha, sekarang dah tahu kelebihan air mata? Apelagi, jom la kita selalu menangis ! Haha. Tapi jangan ar menangis tragis sangat. Nanti orang ingat kita ada masalah mental pulak T__T




Sepatah kata Iman Hayfa :

Bila aku stress, aku suka duduk sorang-sorang dan menangis. Menangis bukan sebab apa pun. Menangis sebab tengah mengadu kat Allah lah. Ye lah, nak citerkan masalah kat manusia, belum tentu manusia akan paham situasi kita kan?



Ku Sangka Dia Orang Gila

5 comments

Dah lama rasanya aku jerukkan cerita ni kat dalam folder tah pape dalam laptop. Sudah tiba masanya untuk aku berkongsi dengan korang semua, tentang satu cerita yang aku pun tak ingat kat mana aku jumpa cerita ni. Cerita yang sangat menyentuh hati dan perasaan seorang yang masih bergelar manusia. Semoga kita dapat amek iktibar dan pengajaran daripada apa yang disampaikan ini.
==================================
sekadar hiasan

Pagi tadi lebih kurang pukul 10.30 aku singgah sarapan di bazar batu buruk sementara menunggu interview di steten minyak kerana sudah tiada kerja di Terengganu yang menggunakan Ijazah aku ini. Sewaktu makan, mata ni terpandang seorang pakcik yang “lusuh ” karekternya.. Bau busuk, baju koyak, pakai kain pelikat singkat, tak beralas kaki, tapi berkopiah.
Duduk bersandar di tiang bazar dekat dengan kerusi aku. Terdetik dalam hati, apa pakcik ni kelaparan. Orang gila pun lapar, masih tetap manusia. Aku pesan satu lagi nasi minyak. Pesanan aku sampai ke meja. Terus aku beri pada pakcik tadi. Tuan kedai terkejut dan mengangkat tangan melambai seolah2 memanggilku. Aku pun balas tunggu skejap.
Pakcik tadi tenung aku sambil berkata “pakcik dah makan nak.. terima kasih nak..” Dalam hati terdetik sungguh indah bahasa pakcik yang ku sangka gila tadi. Aku bangun dengan kecewa kerana pesanan aku tidak dijamah oleh pakcik. Lalu aku pergi kepada tuan kedai yang memanggil ku tadi.
Ada apa pakcik? Pakcik kedai balas: Jangan bagi dan suruh dia makan kat sini, nanti customer pakcik lari. Aku tersentap. Dan spontan aku membalas. “Jika orang ini ayah kandung pakcik, pakcik halau tak dia?” Pakcik tu diam. Takpe pakcik, saya akan bayar ansuran kalo pakcik rugi hari ni. Saya nak tanya, betul ke pakcik td tu sudah makan? Pakcik kedai jawab, tidak. Dari mula pakcik buka kedai pukul 6.30 tadi pakcik kopiah tu duduk kat tiang tu.
Dalam hati kecil ni cakap, tak pernah aku jumpa pakcik gila semulia ini. Tidak mengemis, tidak pula meminta. Aku pegi semula pada pakcik kopiah tu. “Pakcik, saya sunyi makan sorang2, pakcik teman saya makan jom.” Pakcik tu akur dengan pelawaan aku kerana kesungguhan aku. Ramai yang beralih meja kerana bau pakcik tu, namun kerana ingin menjaga hati orang tua yang aku tak kenal, aku tahan bau itu.
Lega tengok pakcik tu makan dengan sangat sopan. Aku lontarkan beberapa soalan pada pakcik tu. Pakcik dari mana, tinggal dimana? Pakcik tu jawab. Pakcik merantau cari redha Allah. Aku terkejut. Dalam hati aku dah syak bukan2. Kot2 wali ke ni? Mana keluarga pakcik?
Pakcik dibuang oleh keluarga pakcik kerana sekeping geran tanah. Kenapa pakcik? Apa masalahnya? Pakcik sedekahkan geran itu untuk seseorang untuk dibangunkan pondok2 mengaji. Keluarga pakcik terus buang pakcik. Allah…
Pakcik tinggal dimana? Pakcik tu diam tak menjawab. Masa terlalu singkat untuk aku menyambung urusan kerja. Aku panggil pakcik kedai untuk kira. Semuanya berharga RM 11.60. Aku celup dompet aku, dan aku lupa yang aku hanya bawa RM 5.00. Aduh…. Pakcik tu nampak raut wajah muka aku seolah2 melihat masalah dalam dompetku. Pakcik tu mencelah. Nak, ambil duit ni, pakcik bayarkan.
Nak tau ape? pakcik keluarkan satu sampul surat sebagai dompet dia (macam dompet TGNA), dalam tu duit seratus setebal setengah inci, dan satu kad BSN dan i.c lama (pakcik tu bekas tentera laut).. Satu kedai dia bayarkan. Allah.. Satu kedai hairan apabila pakcik kedai tu announce yang makanan semua sudah dibayarkan oleh pakcik kopiah tadi. Masing2 semua pandang aku dan pakcik kopiah. Dengan tiba2 pakcik kopiah angkat tangan dan berdoa dengan suara yang agak sederhana kuat, aku pun turut angkat sama. Dan paling terharu apabila aku dengar suara “amin…..” dengan suara yang ramai. Bila aku berpaling ke belakang, satu kedai mengangkat tangan bersama pakcik kopiah tu.. Ada yang bangun mendekati kami berdoa dekat2.
Terasa sangat gemuruh dan terharu dengan keperibadian orang yang ku sangka gila ini rupanya seorang guru agama!! Ada yang menangis kerana doa oleh sang guru itu sungguh merdu.. Kecoh seketika.. Selesai berdoa, aku bersalam dengan pakcik tadi dan ucap terima kasih dengan harapan dapat jumpa lagi. Aku terus berjalan ke motor aku. Aku berpaling ke belakang, semakin ramai yang berkerumun pada pakcik tadi. Aku senyum tanda puas bahawa orang sekeliling mula mendekati pakcik. Aku buka semula dompet aku kerana aku simpan kunci motor dalam tu.
Nak tau apa? Aku terkejut kerana ada 2 keping duit seratus dan satu nota kecil yang bertulis: “Ambil duit ni buat beli susu anak dan buah delima untuk orang rumah anak yang mengidam..” Aku terkaku, dan terus pandang ke arah tempat pakcik tadi. Beliau sudah tiada disitu. Aku terus pakai helmet dan tutup pemuka helmet. Aku menangis kerana terharu dan sangat bersyukur. Bagaimana dia tahu aku dalam kesusahan…
Ya Allah.. Kau peliharakanlah pakcik itu..





Sepatah kata Iman Hayfa :

Terkesima. Kalaulah aku berada kat tempat pemuda tu, apakah reaksi aku sendiri bila bertemu dengan pakcik tu... 
 
Google PageRank Checker Powered by  MyPagerank.Net