Tempahan Design Facebook Cover Percutian & Pelancongan Bajet

2 comments


Salam semua, hari ini koz nak tunjukkan kepada korang hasil design yang telah koz laksanakan bagi tempahan design Facebook Cover dari Pelanggan di Facebook.

Facebook Cover kali ini berkenaan Sebuah Fanpge yang baru sahaja beroperasi dalam Pakej Percutian untuk dalam dan luar negara dengan tawaran harga yang terbaik. Jadi jom terjah ke Fanpage Pemilik ini di SINI.

Bagi korang yang berminat untuk mendapatkan tempahan Facebook Cover untuk Fanpage @ Profile korang di sini koz ada membuat Promosi Khas untuk Bulan April ini. Jadi jangan lepaskan Peluang ini ya. Pakej ini terhad untuk 10 orang sahaja dengan harga tersebut.

Tempahan boleh dilaksanakan di SINI.




Hey Kawan ! Awak Tahu Beradab Dengan Kawan Tak?

5 comments


Rakan yang baik adalah orang yang sentiasa bersama dalam apa jua keadaan dan selalu memberi nasihat yang baik jika kita melakukan kesilapan dan menerima pandangan yang baik apabila dia melakukan kesalahan. Namun, sebagai seorang kawan, tahukan anda akan adab-adab dengan kawan-kawan sendiri? So, ni adalah antara adab-adab yang kita semua boleh praktikkan bila bertemu dengan rakan-rakan kita yang lain :



1. Memberi salam ketika bertemu. Seeloknya, elakkan daripada berkata "Hai!" tanpa mendoakan kesejahteraannya.


2. Membantu dengan kadar segera apabila diperlukan. Usah membiarkan rakan meminta tolong berkali-kali.


3. Menyembunyikan rahsia kawan. Usah mengadu-domba atau berkata-kata tentang diri rakan kepada orang lain.


4. Mendengar nasihat atau pandangan rakan. Usah melawan atau membantah perkataan rakan tanpa asas.


5. Memaafkan kesilapan rakan. Janganlah terlalu memaksa rakan untuk meminta maaf sekiranya dia melakukan kesalahan.


6. Selalu mendoakan kesejahteraan rakan. Usahlah kita lupa dengan tidak mengendahkan kesihatan dan kebahagiannya.


7. Berdiam dan mendengar ketika rakan sedang bercakap. Jangan mencelah sehingga menyebabkan rakan tidak senang untuk berkata-kata.




Ha, aku rasa, sebagai seorang manusia yang tidak terlepas daripada melakukan kesilapan, mesti ada jek benda yang kita buat boleh dikategorikan sebagai tidak beradab dengan rakan, kan? Tapi takpe, asalkan kita cuba yang terbaik untuk memperbaiki diri dan layan rakan kita sepertimana kita sayang diri kita sendiri pun dah cukup molek dah tu.





Sepatah kata Iman Hayfa :

Hmmm, masyaAllah. Aku selalu jek terlupa nak bagi salam kat kawan-kawan aku bila berjumpa. Asik cakap "hai" jek. Huhu. Masa untuk memperbaiki kelemahan diri =)

Template Warna Pink

14 comments


Salam, Hari ini koz nak tawarkan kepada sesiapa yang berminat untuk memiliki Template Blog seperti di atas dengan tawaran harga yang menarik.

Warna boleh diubah suai jika mahu dan Percuma 1 Header blog yang simple.Sebarang pertanyaan dan Tempahan korang bolehlah PM koz di SINI..Sekian Terima Kasih..

Katak Comel, Ini Semua Poyo!

17 comments


Salam semua...rini serak abis suara ini,mana taknya seawal pukul 10 pagi Blogger Katak Comel.my telah mengganggu tidur lenaku yang tertangguh semalaman kerna menyiapkan design-design yang penting untuk customer. Sebab utama Katak Comel telefon adalah kerna semata-mata mengajak aku menemani dia ke medan Karaoke.

Atas dasar perihatin aku telah menerima tawarannya itu. Setibanya dia ke rumah aku kami menyinggah ke sebuah gerai untuk mengisi perut yang lapar. Kemudian barulah bergerak ke Kedai Karaoke yang terletak di dalam Selayang Mall.

Setibanya di kaunter masuk karaoke itu kami telah memilih pakej berduet(2 orang) , tak mahal pun sejam hanya RM10 ringgit sahaja dan untuk permulaan kami bersetuju untuk berkaraoke selama 2 jam(Katak Comel, apa barang karaoke 2 jam)..Apa lagi, masing-masing pun menunjukkan bakat masing-masing dan nyayian Katak Comel telah menghangatkan lagi suasana dengan suaranya yang Ong gedek gedek...kui2....terbaiklah bro..Nyanyi punya nyanyi sampai pecah suara...

Dalam pertempuran Budak Nakal Vs Katak Comel nyata masih jauh lagi untuk menandingi kehebatan bro Boni Kacak yang merupakan Lagend dalam area karaoke ini(Bro bila nak Karoke?) hihihi...

Setelah tamat masa 2 jam yang terbayar itu nyata Katak Comel telah mengangkat bendera putih sedangkan aku nak je tambah 2-4 jam lagi hahahaha....Katak Comel lelah Katanya...kui...kui...Setelah keluar dari tempat karaoke ingat nak layan Bowling pulak 2-3 game, tapi atas dasar ada urusan Katak Comel terpaksa mengangkat kaki tuk beransur pulang...Poyo...semua ini poyo!!!! Apa barang ajak aku keluar tapi keluarnya 2 Jam sahaja...Ini Semua Poyo!!!...hahahaha...Shakiddo, Leadfe....Ada beranik ke Nak Karaoke Ngan Aku???kui2....


Kumpulan Mojo Kembang Kerjaya Di Hong Kong

2 comments



Kumpulan Mojo bercadang untuk mengembangkan kerjaya seni mereka pada peringkat Asia selepas merangkul tempat kedua dalam pertandingan Hong Kong Asian-Pop Music Festival (HKAMF) yang diadakan di Hong Kong Convention Centre pada 22 Mac lalu.
Salah seorang anggotanya, Edry Abdul Halim bagaimanapun berkata, persediaan rapi perlu dilakukan sebelum mereka berbuat demikian supaya produk yang bakal dikeluarkan berkualiti dan dapat diterima ramai.
"Sejujurnya kami tidak berfikir sehingga ke arah itu apabila menyertai pertandingan tersebut tetapi rasanya tidak salah mengambil peluang berkenaan.
"Namun biarlah produk yang dihasilkan yang terbaik dan tidak sekadar tangkap muat sahaja," jelasnya pada sidang media yang diadakan di Solaris Mont Kiara, di sini, Rabu.
Vokalis kumpulan Mojo, Aweera.
Pada pertandingan yang turut disertai oleh negara seperti Singapura, Korea, Jepun, Taiwan dan China itu, vokalis utamanya, Aweera turut merangkul anugerah Persembahan Vokal Terbaik HKAMF) manakala gelaran juara disandang oleh kumpulan MIC dari China.
Mojo telah menarik perhatian tujuh juri apabila mempersembahkan dua buah lagu iaituAndai Aku Bercinta Lagi dan Dreams On nyanyian asal kumpulan Aerosmith.
Selain Edry yang juga anggota KRU sebagai pemain keyboard dan Mojo turut dianggotai oleh Aweera, Johar (pemain dram), Denny (gitaris) dan Pito (basis).
Dalam pada itu, Edry berkata, buat permulaan lagu Andai Aku Bercinta Lagi akan dirakamkan dalam Bahasa Kantonis oleh seorang artis Hong Kong untuk pasaran negara itu selepas ada wakil syarikat rakaman di sana berminat dengan karya tersebut.
Edry berkata, pihaknya baru sahaja selesai mengalih bahasa lirik lagu berkenaan dan sedang menunggu proses seterusnya.
"Walaupun bukan kami yang akan menyanyikan lagu itu tetapi saya tetap teruja kerana terbukti lagu ciptaan tempatan dapat menarik minat masyarakat di sana," jelasnya.
Sementara itu, Aweera berkata, dia sama sekali tidak menyangka akan memenangi kategori vokal terbaik kerana tidak meletakkan sebarang harapan.
"Pemergian kami ke sana hanya untuk menimba pengalaman dan berseronok dan tidak sangka dapat membawa pulang trofi.
"Bagaimanapun kami sangat seronok ketika berada di sana dan ada peminat menunggu kami di lobi hotel dan lapangan terbang," ujarnya.
Dalam perkembangan sama, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif, Persatuan Industri Rakaman Malaysia (RIM), Ramani Ramalingam berkata, pemilihan Mojo bagi mewakili Malaysia dibuat berdasarkan kemenangan mereka dalam kategori Artis Baru Terbaik dalam Anugerah Industri Muzik 19 (AIM) lalu.
"Sebelum ini kita pernah menghantar artis yang menang dalam kategori sama iaitu Bunkface dan Projek Pistol pada acara sama.
"RIM akan terus menyokong artis-artis tempatan yang berpotensi untuk dibawa ke luar negara supaya bakat mereka tidak terhenti di situ sahaja," jelasnya.

Pangsapuri Beringin Puchong Sekali Lagi Diancam Kejadian Tanah Runtuh

Jom! comments




Keselamatan kira-kira 300 penghuni sebuah blok Pangsapuri Beringin di sini terancam susulan kejadian tebing runtuh kali kedua berhampiran bangunan itu pada Selasa.
Kejadian pertama berlaku pada 19 Feb lepas, namun penduduk mendakwa kerja membaik pulih lambat disiapkan sehingga kejadian sama berulang sekitar 4.30 petang Selasa .
Menurut mereka, seorang jurucakap Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ)mengarahkan penghuni blok B pangsapuri itu berpindah ke sebuah dewan berhampiran sebagai langkah keselamatan.
Seorang penghuni, Siti Zaleha Dalli, 38, menyifatkan kejadian kali ini lebih teruk berbanding yang pertama.
"Saya dimaklumkan tentang kejadian kira-kira 4.30 petang oleh anak saya sebelum saya sendiri melihat sebahagian besar daripada tebing bersebelahan bangunan telah runtuh. "Saya difahamkan paip pembentungan dan paip air yang pecah menyebabkan keadaan jadi teruk. Jarak tanah yang runtuh begitu hampir dengan rumah saya," katanya kepada Bernama.
Siti Zaleha turut melahirkan kekecewaan dengan kerja pembaikan susulan insiden pertama dahulu yang didakwa agak perlahan. "Bila jadi seperti ini, nak tidur pun tak senang, takut keadaan boleh mengancam nyawa. Kalau hujan, kami bertambah risau kerana tanah semakin mendap," katanya.
Seorang lagi penghuni, L.Vijayan, 31, turut berasa kecewa kerana menganggap kerja membaik pulih melibatkan pembinaan tembok sementara itu hanyalah penyelesaian jangka pendek.
"Pada kira-kira 2 pagi, saya dapat tahu ada paip pecah, masa itu hujan lebat tapi saya tidak sangka keadaan akan jadi seteruk ini sebab anggap tembok sementara yang dibina boleh bertahan, tetapi keadaan jadi sebaliknya," katanya. Sementara itu, seorang penghuni blok A yang hanya mahu dikenali sebagai Pong, 57, mendakwa kawasan berhampiran pangsapurinya menunjukkan kesan mendapan.
"Saya harap pihak berwajib dapat ambil tindakan secepat mungkin untuk menjamin keselamatan penduduk," katanya.
Tinjauan Bernama mendapati sebahagian tanah yang runtuh itu memasuki bahagian belakang deretan rumah teres terletak tidak jauh dari blok B pangsapuri berkenaan.
Penolong Pengarah Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor Mohd Sani Harul mengesahkan kejadian itu dan berkata tiada kemalangan jiwa dilaporkan.
Punca kejadian masih disiasat, katanya. -BERNAMA

Hot! Fazura Enggan Beraksi Mesra

2 comments

 


Pelakon Fazura berkata ada pihak salah faham mengenai pendiri annya yang enggan beraksi terlalu mesra dalam adegan sesebuah drama atau filem sehingga mempersoalkan gandingan terbaharunya dengan Shaheizy Sam.
Fazura atau nama sebenarnya, Nur Fazura Sharifuddin, 30, sesetengah pihak beranggapan selepas membuat keputusan itu dia tidak boleh bersentuhan dengan lelaki tetapi perkara itu tidak benar sama sekali.
"Selepas membuat kenyataan itu, ramai yang ingat saya tidak mahu bersentuhan langsung dengan lelaki apabila berlakon.
“Tetapi bukan itu maksud saya. Sebaliknya saya hanya tidak mahu beraksi terlebih mesra seperti berpelukan atau berada di atas katil dengan pelakon lelaki.
"Jika bersentuhan sedikit seperti menyentuh tangan, ia masih lagi boleh," katanya yang ditemui pada majlis pelancaran 'Raikan Cinta' anjuran TV3 di e@Curve, di sini, Selasa.
Fazura dan Shaheizy Sam digandingkan dalam drama Kisah Cinta yang akan disiarkan bermula pukul 9 malam pada 9 April depan di saluran berkenaan.
Fazura (tengah) bersama para pelakon 'Kisah Cinta'.
Dalam pada itu Fazura berkata, dia terkejut apabila tindakannya menolak tawaran watak seksi dan ranjang turut menimbulkan spekulasi kononnya dia ingin menunjuk baik atau sengaja mahu menyindir pelakon-pelakon lain.
"Jika orang anggap saya mahu sindir pelakon-pelakon lain, itu salah kerana apa yang saya lakukan itu adalah prinsip saya yang tidak membabitkan orang lain," ujarnya.
Menerusi drama Kisah Cinta terbitan BZ2121 Production, Fazura mengakui seronok apabila dapat digandingkan bersama Sam di mereka memiliki keserasian apabila berlakon bersama.
Drama itu mengisahkan sebuah cinta yang berputik daripada pertemuan yang tidak diingini di mana Fazura sebagai Azalea mahu menuntut mayat bapanya manakala Shah (Sam) menuntut mayat ibunya.
Konflik tercetus apabila ibu bapa mereka kononnya dikatakan pasangan suami isteri.
Kisah Cinta turut dibarisi pelakon lain seperti Nadia Aqilah, Ungku Ismail, Kuza, Arash Mohd, Nazim othman dan Fazlina Ahmad Daud.

Apa Kata Nafsu, Akal Dan Iman Kita ?

1 comments




Sebagai seorang manusia, terutamanya muslim, kita mesti akan pernah merasai keadaan di mana hati kita berperang-berang untuk membuat pilihan sama ada nak ikut kata nafsu, akal atau iman diri sendiri, kan? Okay, aku bagi contoh untuk korang senang paham dan nilai.


Situasi 1 :  Esok ada kelas subjek yang korang sangat lemah dan malas sangat nak datang sebab cikgunya pun macam boring jek mengajar. Tiba-tiba...


Nafsu : Eh, jom lah ponteng kelas esok !

Akal : Betul jugak. Sekali-sekala ponteng, apa salahnya...

Iman : Jangan,, menuntut ilmu tu kan amanah dari Allah ?




Situasi 2 :  Korang baru balik sekolah petang dan bercadang nak tidur sekejap lepas solat Asar memandangkan badan korang terasa letih sangat lepas seharian kat sekolah. Tiba-tiba, mak korang masuk bilik dan membebel itu ini tak bagi korang tidur. Maka, berkatalah ...


Nafsu : Heeee,, mak aku ni kuat berleter lah !

Akal : Malas lah aku nak dengar mak berleter. Lepak dengan kengkawan lagi syokkk.

Iman : Tak baik kata mak macam tu,, syurga kan di bawah telapak kaki ibu ?





Situasi 3 :  Malam tadi korang tidur lambat dan terasa macam tak cukup tidur. Tengah syok menyulam mimpi, tetiba azan Subuh berkumandang memecahkan kesyahduan mimpi indah korang. Dengan mata yang malas untuk dibuka, maka berkatalah..


Nafsu : Ish,, macam malas lah pulak nak sembahyang.

Akal : Alaa.. nak tidur kejap lah lagi. Nanti bangun lah. Kalau terlepas pun, nanti kan boleh qadak.

Iman : Bangun lah sekarang, nanti terlepas waktu Subuh pulak. Solat kan tiang agama ?




Sebenarnya banyak je lagi situasi di mana kita sendiri akan berperang dengan nafsu, akal dan iman kita di saat nak buat sesuatu keputusan tu. Kalau iman kita kuat, maka baiklah keputusan yang akan diambil, tapi kalau iman dah goyah, sudah semestinya kita akan mudah tewas dengan nafsu. Betul kan?




Sepatah kata Iman Hayfa :

Astaghfirullahal'azim... Aku rasa macam kebanyakan waktu asek ikut kata nafsu dan akal jek. Huhu. Korang pulak macam mana?



Tiga Orang Perompak Berjaya Merompak Sebuah Bank Di Ibu Kota

2 comments


Sebuah kejadian Rompakkan telah berlaku di sebuah bandaraya dimana 3 orang perompak berjaya melarikan diri.

Apabila sampai di tempat persembunyian… mereka bercadang hendak membahagi-bahagikan wang yang telah dicuri tadi..

“Mari kita bahagikan wang ini secepat mungkin dan terus lari keluar negara..!” kata bos

Tiba2 mereka jadi pening kerana terlalu banyak wang yang ada diatas meja itu dan tidak larat hendak mengira kesemua sekali…

Tiba-tiba salah seorang dari mereka berkata..

“Apa susah2.. malam ni kita tidur aje.. esok pagi kita tengok dalam akhbar.. berapa jumlah wang ini”

Hot! Kes Ugut Bunuh Yasin

1 comments



Individu Ugut Bunuh Mohon Maaf Kepada Yasin - Penyanyi dan komposer, Yasin Sulaiman menganggap komen ugutan bunuh dan fitnah yang diterimanya menerusi YouTube sebelum ini sudah selesai apabila individu tersebut telah memohon maaf kepadanya menerusi ruangan komen laman itu.
Yasin, 39, berkata, dia telah pun memaafkan kedua-dua individu tersebut dan menganggap mereka tidak faham maklumat sebenar yang ingin disampaikannya menerusi lagu Reformasi yang dimuat naik ke YouTube.
"Saya tidak mahu memanjangkan isu itu apabila individu tersebut telah pun memohon maaf di ruang komen lagu tersebut di YouTube dan saya telah pun memaafkan mereka.
"Mereka mungkin tidak faham tentang maklumat sebenar yang ingin saya sampaikan sehingga menyebabkan mereka bertindak melulu mengugut saya," jelasnya.
Yasin menerima mesej ugutan menerusi akaun YouTube miliknya selepas dia memuat naik lagu Reformasi nyanyiannya yang dicipta khas sempena Konvensyen Pakatan Rakyat ke-4 yang berlangsung pada 25 Februari lalu.
Mesej berkenaan yang ditulis oleh individu bernama ‘Azzali Abdul Aziz’ antara lain mengugut untuk memijak-mijak penyanyi itu sehingga lumat manakala 'Pencinta Muzik’ pula berkata, Yasin patut dibunuh.
Dalam pada itu, Yasin berkata, dia juga telah membatalkan hasrat untuk membuat laporan polis berhubung isu itu dan berharap kedua-dua individu berkenaan sedar akan kesilapan mereka sebelum ini.
Dalam perkembangan lain, Yasin dia baharu sahaja melancarkan sebuah ‘single’ bersama penyanyi Faizal Tahir berjudul Berani selain melakukan kolaborasi dengan Maya Karin dalam lagu Demi Masa Ini.

sumber Mstar

Hot! Siti Fazurina Nikah Kali Kedua

1 comments



Siti Fazurina akhirnya terpaksa bernikah buat kali kedua selepas Mahkamah Rendah Syariah Daerah Timur Laut, Pulau Pinang mendapati perkahwinan kali pertamanya dengan Muhammad Hykal Zulkifli, 32, tidak sah mengikut hukum syarak.
Ibu kepada pelakon itu, Zubaidah Abu Bakar, 61, berkata, akad nikah tersebut telah dijalankan di Pejabat Agama Islam, Bahagian Timur Laut, Pulau Pinang pada 20 Mac lalu berwalikan adik kandungnya, Mohd Firdaus Mohd Famir, 22 selepas kes itu dibicarakan di mahkamah berkenaan pada hari sama.
"Pihak mahkamah telah mendapati perkahwinan Fazurina sebelum ini tidak sah kerana telah memberi maklumat palsu dan perkahwinan keduanya telah berjalan dengan sempurna berwalikan adik kandung sendiri berbanding bapa saudaranya sebelum ini,” katanya ketika dihubungi mStar Online di sini pada Isnin.
Fazurina atau nama sebenarnya, Siti Fazurina Mohd Famir, 31 dan Hykal, 32, melangsungkan perkahwinan di Masjid Jamek Sungai Pinang, Pulau Pinang pada 20 Disember tahun lalu berwalikan bapa saudaranya, Mohd Fahmi Freedam Shah, 59, tanpa pengetahuan ibu dan ahli keluarganya yang lain.
Bagaimanapun menurut ibunya, perkahwinan itu tidak sah kerana Siti Fazurina dipercayai memberikan maklumat palsu kepada Pejabat Agama Islam, Bahagian Timur Laut, Pulau Pinang dengan mengatakan dia anak tunggal selain menggunakan bapa saudaranya sebagai wali sedangkan dia masih mempunyai dua adik lelaki kandung yang layak untuk menjadi walinya.
Dia dilaporkan telah menukar qariah asalnya iaitu Sungai Petani (Kedah) kepada Ayer Hitam (Pulau Pinang) dan melangsungkan pernikahan dalam tempoh kurang empat bulan bermastautin di situ sehin

Katak Comel

6 comments


Katak Comel di atas yang sedang baring terkenangkan aweknya. Hihi comel bukan...boleh lak katak tu baring macam itu.

Blog Katak Comel, Katak Yang Comel, Blog Comel, Gambar Katak Comel Frog Cute

Remaja Curi Motosikal ditahan ketika Asyik Merokok

1 comments



Selepas menahan empat pelajar dua minggu lalu akibat terlibat dalam kegiatan mencuri motosikal, polis dari unit Task Force, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kulim berjaya menahan lapan lagi pelajar berusia 16 tahun di kawasan semak berhampiran taman perumahan, di sini.

Ketua Polis Daerah Kulim, Superintendan Ghuzlan Saleh berkata, intipan yang diketuai Inspektor Nor Faizal Mohamad selama dua minggu itu mendapati sekumpulan remaja berkenaan sering menghabiskan masa mereka di kawasan tersebut.

Menurutnya, dari laporan diterima, selain pelajar lelaki, pelajar perempuan turut berada di lokasi persembunyian tersebut.

“Serbuan dibuat kira-kira jam 11 pagi ketika sekumpulan pelajar sekolah asyik merokok dan apabila menyedari kehadiran polis, mereka bertempiaran lari bagaimanapun seorang daripadanya berjaya ditahan.

“Hasil pemeriksaan di lokasi persembunyian, polis menemui, beberapa paket mi segera, periuk dan kondom. Suspek kemudiannya dibawa balik ke IPD untuk siasatan lanjut,” katanya.

Kata beliau, kira-kira jam 11.30 malam, polis bersama suspek pergi ke rumah tujuh pelajar yang melarikan diri dan menahan kesemua mereka.

Jelasnya, hasil siasatan, polis menemui lima motosikal di sekitar kawasan semak berkenaan dan turut menemui enjin motosikal yang sudah dileraikan serta disimpan di dalam plastik kira-kira 100 meter dari tempat persembunyian mereka.

"Selain Kulim, kumpulan ini turut aktif mencuri motosikal di Padang Serai dan Bukit Mertajam. Kesemua suspek akan disiasat bawah Seksyen 379A Kanun Keseksaan.

“Polis sudah menyenaraikan beberapa nama suspek terlibat dalam kegiatan mencuri dan merungkai motosikal di sekitar kawasan Kulim hasil maklumat suspek," katanya.

Ghuzlan berkata, pihaknya akan memantau pergerakan suspek di sekolah, rumah dan tempat kerja sebelum membuat serbuan.

Beliau turut meminta pihak pentadbiran sekolah memaklumkan kepada polis jika pelajar mereka didapati terlibat dalam kegiatan jenayah.

"Merahsiakan maklumat mengenai perlakuan jenayah merupakan satu kesalahan serius kerana mereka boleh dianggap sebagai bersubahat.

"Selain itu, ibu bapa harus memainkan peranan memantau pergerakananak supaya tidak terlibat dalam aktiviti jenayah," katanya.

Gempar! Anak Potong Kemaluan Bapa dan Diri Sendiri

Jom! comments




DUNGUN - “Dia seorang anak yang baik, tak sangka dia sanggup bertindak begini,” luah ibu kepada seorang lelaki yang memotong kemaluan bapanya dalam satu kejadian, di sini, awal pagi kelmarin.

Dalam kejadian itu, suspek, 40, dikatakan naik angin sebelum bertindak memukul bapanya, selain turut menendang mangsa.

Tidak cukup dengan itu, suspek kemudiannya masuk ke dapur dan mengambil pisau pemotong sayur lalu bertindak memotong kemaluan bapanya, sebelum turut memotong kemaluannya sendiri.

Menurut isteri mangsa, ketika kejadian dia sedang tidur sebelum dikejutkan dengan bunyi bising.

Isteri peneroka Felda itu menceritakan, sebaik tersedar dari tidur, dia melihat anaknya sedang membelasah suaminya, lalu dia bertindak menjerit sekuat hati untuk menghalang anak lelakinya itu daripada terus memukul bapanya. Keadaan suspek ketika itu seolah-olah dirasuk.

Wanita berkenaan memberitahu, walaupun cuba menghalang, namun anaknya itu tetap memukul bapanya dan sekali lagi dia terkejut apabila suspek yang bersenjatakan pisau yang diambil dari dapur, bertindak menyerang bapanya sebelum memotong kemaluan mangsa.

“Dia macam tidak sedarkan diri, selepas potong kemaluan bapanya, dia potong kemaluan sendiri pula.

"Saya macam tidak percaya dia sanggup bertindak begitu kerana sebelum ini dia tidak pernah menderhaka pada kami,” kata ibu malang itu.

Selepas tragedi berdarah itu, suspek dan bapanya dikejarkan ke Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, sebelum dibawa ke Hospital Dungun untuk rawatan lanjut.

Menurut warga emas itu, anak lelakinya itu difahamkan pulang bercuti di rumahnya di Felda Kerteh Enam sejak beberapa hari lalu, manakala isteri dan anak-anaknya masih berada di Kuala Lumpur kerana sesi cuti persekolahan baru bermula.

Ibunya memberitahu, sebelum ini anak lelakinya itu tidak pernah berperangai sedemikian dan sejak pulang, tiada perubahan ditunjukkan oleh suspek.

"Sejak pulang bercuti di kampung, dia kelihatan biasa sahaja.

“Cuma yang pelik pagi kelmarin, saya lihat dia sedang menari-nari dalam rumah. Dia tak pernah berperangai begitu sebelum ini, tapi saya tak syak apa-apa kerana mengagak dia hanya main-main,” katanya yang masih trauma dengan kejadian itu.

Sementara itu, isteri suspek yang hanya ingin dikenali sebagai Su berkata, suaminya itu pulang awal ke kampung, manakala dia pulang berasingan bersama anak-anak ekoran cuti sekolah baru bermula.

Su berkata, kali terakhir dia menghubungi suaminya itu kira-kira jam 12 tengah hari kelmarin, sehari sebelum kejadian.

Menurut Su, dalam perbualan telefon, suaminya itu menyatakan perasaan rindunya pada anak-anak dan meminta isterinya itu segera pulang ke kampung mentuanya di Felda Ketengah Jaya.

Su berkata, ketika berada di rumahnya di Balakong, Selangor, tiada perubahan pelik ditunjukkan suaminya itu, cuma bapa kepada tiga anak itu sejak seminggu lalu kerap kali berulang ke masjid, selain tidak meninggalkan solat lima waktu.

Menurut wanita yang berasal dari Machang Kelantan itu, ketika kejadian dia dalam perjalanan pulang menaiki bas ekspres dari Kuala Lumpur ke Dungun dan kejadian itu diketahuinya setelah dihubungi ibu mentuanya.

“Bila saya tengok perubahan dia ke arah itu (kebaikan) saya bersyukur sebab dia semakin dekat dengan tuhan.

"Namun saya terkejut apabila diberitahu ibu mentua, dia melakukan perkara yang tidak masuk akal ini,” katanya yang ditemui di pekarangan Unit Kecemasan Hospital Dungun.

Dua beranak terbabit dihantar ke Hospital Sultanah Nur Zahirah Kuala Terengganu untuk rawatan lanjut.

Mangsa, 67, yang putus kemaluan difahamkan dalam keadaan kritikal.

Gempar! Najwa Latif Dikejar Lelaki

2 comments



Baru-baru ini Najwa Latif buru sahaja mendapat keputusan SPMnya dan dia telah memperolehi 4A. Kini timbul masalah yang di hadapi Najwa Latif dimana dia sering diganggu peminat fanatik yang sanggup melakukan apa sahaja untuk bertemu dengannya.

Menurut Najwa Latif, peminat lelaki itu sering mengekorinya jika dia membuat persembahan di sekitar Johor Bahru atau Singapura.

Tindak tanduk peminat itu membuatkannya tidak selesa, namun setakat ini Najwa masih cuba bertahan.

“Selagi masih dalam kawalan, saya mampu untuk berhadapan dengan perkara ini.

“Cuma kadang-kadang perbuatannya di luar jangkaan sehingga sanggup menunggu selama enam jam di sebuah stesen radio semata-mata ingin berjumpa dengan saya.

“Tetapi kalau sudah keterlaluan, saya akan buat laporan pada pihak berkuasa,” kata Najwa.

Lelaki Kena Badi Ular selepas Seksa Dan Bunuh Binatang Itu

3 comments


Seorang lelaki dari Kampung RT 04 RW 02 Desa Ciluar, Kecamatan Bogor Utara, Kota Bogor menderita penyakit misteri sejak dua bulan lalu setelah dia dipercayai membunuh tiga ekor ular berwarna hitam.

Akibat penyakit itu, muka Adi, 30, yang bekerja sebagai buruh di kilang sagu di sini membengkak sehingga menutupi wajah lelaki itu manakala mulutnya tidak kelihatan.

Melihat keadaan Adi, penduduk kampung menggelarnya sebagai Adi ‘Kobra’.
Memburukkan lagi keadaan, Adi kini berbau busuk seperti bangkai dan turut dihinggapi ulat hingga keluarganya tidak membenarkan penduduk kampung melawatnya.

Menurut isterinya yang tidak mahu dikenali kepada Liputan6.com, kejadian itu berlaku semasa suaminya bekerja pada syif malam dan menemukan tiga ekor ular.

Setelah menemukan ular itu, Adi mengaku kepada rakannya bahawa dia menyiksa dan membunuh haiwan itu sehingga mati.

Malah binatang itu dikerat-kerat dan dijadikan seperti sate sebelum dibakar.

”Di, jangan disiksa ular itu kerana ular itu juga punya perasaan,” kata temannya.

Adi menjawab, “Ahh… saya tidak takut sama ular, syaitan ataupun jin.

Beberapa minggu selepas kejadian itu, Adi mengadu kepada isterinya dia sakit gigi dan pipinya berwarna kemerah-merahan.

Kata isterinya, pelbagai usaha dilakukan mereka termasuk ke hospital berdekatan namun doktor yang merawatnya mendakwa mereka tidak mampu merawat penyakit Adi.

Hal ini kerana menurut doktor, penyakit Adi tergolong dalam sakit yang tiada ubat iaitu barah.
Ekoran itu, pelbagai cara digunakan keluarga Adi termasuk secara alternatif dan tradisional namun mereka tidak sanggup merawat penyakitnya. – AGENSI

(SBDDB) Seminar Buat Duit Dengan Blog.

4 comments

Salam semua, sebentar tadi koz baru dapat maklumat dari blogger Ladfer Amir Zakaria tentang Seminar Buat Duit Dengan Blog (SBDDB) anjuran Denaihati.

Seminar yang akan diadakan pada Sabtu, 4 Mei 2013, jam 8.00 am – 1.30 pm di Hotel Singgahsana, Petaling Jaya ini akan memberi ruang untuk anda mempelajari atau memantapkan perancangan blogging anda selama ini. Sesi seminar yang berkonsepkan forum ini akan memberi ruang untuk anda bertanya dan berbincang dengan para panel yang terdiri dari top blogger Malaysia.

Bayaran untuk pendaftaran awal Seminar Buat Duit dengan Blog ini adalah RM50 seorang. Pendaftaran awal akan tamat pada 15 April 2013, dan selepas itu, yuran penyertaan akan dinaikkan kepada RM100 seorang.

Pada yang berminat jom buat Pendaftaran di SINI

3 Anak Jadi Mangsa Rogol Bapa Sendiri

1 comments


Pada pandangan luaran, dia dianggap seorang bapa bertanggungjawab kerana membesarkan sendiri tiga anak gadisnya sejak berpisah dengan bekas isteri, kira-kira lima tahun lalu.

Namun, perbuatan jijik duda berusia 40-an itu terbongkar kelmarin apabila seorang daripada anak perempuannya mendedahkan episod hitam yang ditanggungnya bersama dua kakak sejak lebih enam bulan lalu kerana terpaksa menjadi pemuas nafsu bapa kandung sendiri.
Lebih mengaibkan, tiga beradik berusia 11, 13 dan 14 tahun itu dirogol bapa mereka secara bergilir-gilir, seorang demi seorang pada satu malam.

Ketiga-tiga mangsa yang bersekolah di daerah ini bimbang mengadu perbuatan kejam bapa mereka kepada orang luar terutama pihak berkuasa kerana khuatir lelaki itu bertindak lebih kejam.
Bagaimanapun, tembelang bapa durjana itu terbongkar apabila anak bongsunya secara tidak sengaja menceritakan kejadian dialaminya kepada ibu saudaranya yang tinggal berhampiran rumah mereka, kelmarin.

Ibu saudara mangsa yang terkejut dengan pengakuan itu melaporkannya kepada ibu kandung mereka di Sandakan yang segera menghubungi anak sulungnya berusia 18 tahun yang bekerja di bandar raya ini supaya mengambil kedua-dua adiknya sebelum membuat laporan di Balai Polis Kota Marudu, kira-kira jam 11.30 pagi semalam.

Ketua Polis Daerah Kota Marudu, Deputi Superintendan Mohd Isa Yusof ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan dan berkata, siasatan sedang dijalankan.

“Ketiga-tiga mangsa hadir ditemani kakak, ibu dan ibu saudara mereka ketika membuat laporan di balai polis.

“Bagaimanapun, polis yang berkunjung ke rumah suspek sebaik menerima laporan hampa apabila mendapati lelaki berkenaan tiada di rumah dan dipercayai sudah melarikan diri ke kawasan hutan berhampiran,” katanya.

Beliau berkata, tiga beradik itu mendakwa sering dirogol bapa mereka ketika nyenyak tidur dalam bilik sebelum ditarik ke biliknya seorang demi seorang bagi memuaskan nafsunya.

“Anak suspek berusia 14 tahun turut mengaku pertama kali dirogol pada Januari lalu dan kejadian terakhir pada awal bulan lalu.

“Mangsa yang berusia 13 tahun pula mendakwa dirogol pada pertengahan Mei hingga Jun lalu, manakala adik bongsu mereka berusia 11 tahun mengalami nasib sama bermula awal Jun lalu,” katanya.

Menurut Mohd Isa, berdasarkan siasatan, ketiga-tiga mangsa dipercayai merahsiakan kejadian itu daripada pengetahuan orang lain berikutan bimbang tindakan balas lelaki berkenaan.

“Berikutan itu, suspek mula melakukan sesuka hati termasuk merogol anak kandungnya seorang demi seorang apabila tiba waktu malam kerana hanya mereka saja tinggal di rumah berkenaan,” katanya.

Beliau berkata, semua mangsa sudah dihantar ke Hospital Kota Marudu untuk pemeriksaan kesihatan dan kes itu disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol.

7 Ages Of Marriage Cold

Jom! comments




Do you want to know your husband's response when you got cold every year for 7 years marriage?





1st Year : The husband says,"Oh sayang, I'm really worried about those nasty sniffles you have. Come and let me keep you warm as I tuck you in bed."


2nd Year : "Listen sweetie, I don't like the sound of the cough. I called Dr. Bella and she's going to stop by and take a look at you. Why don't you just go to bed and get the rest you need?"


3rd Year : "Maybe you better go lie down, darling. When you feel lousy, you need to rest. Where is the canned soup?"

4th Year : "No use working so hard. When you finish cooking and washing those dishes and seeing to the children's bath, get them to bed, and you ought to get to bed yourself while I watch the late show."


5th Year : "Why don't you take some aspirins or some pain killers?"

6th Year : "You go and gargle or something or call your mother on the phone instead of barking like a dog."


7th Year : "For goodness' sake, STOP sneezing ! Are you trying to give me pneumonia? You'd better pick up some tissues while you are at the supermarket."





Sepatah kata Iman Hayfa :

Er,, ada ke berlaku macam ni ? Kalau ada, memang macam menyesal giler jek kawen ngan lelaki macam tu kan? Haha. Anyway, this is just for fun. Don't take it toooooo serious okay ! Peace.

[Girls] Awak Benci Datang Period Ke?

4 comments



Sebagai seorang perempuan yang normal, period ataupun haid memang tak dapat dielakkan ketika umur dah mencapai usia baligh. Pada kebiasaannya, bila datang jek haid, mesti akan rasa senggugut yang melampau bagi sesetengah perempuan dan simptom-simptom sakit yang lain yang kaum Hawa rasa seperti lenguh satu badan, pening kepala dan sebagainya.



Tapi, kerana kita tak suka bila setiap kali period jek mesti senggugut, boleh ke kita membenci kedatangan haid?


Ni yang apa aku baca dari sebuah buku Fiqh Wanita oleh Usrah Thaqafi, dia jawab :


Seseorang wanita yang membenci dengan kedatangan haid pada dirinya adalah berdosa. Ia dianggap cetek ilmu pengetahuan.

Sebenarnya, kedatangan haid menandakan kesuburan organ peranakan wanita dan amat penting bagi kaum wanita itu sendiri. Tanpa kedatangan haid, mungkin organ peranakannya bermasalah dan mungkin menandakan wanita itu mandul.

Oleh itu kaum wanita mestilah redha dan bersyukur dengan ketentuan Allah S.W.T.  Sabda Rasulullah S.A.W : " Susungguhnya ini adalah suatu urusan yang telah ditentukan oleh Allah kepada perempuan-perempuan keturunan Adam."




Sepatah kata Iman Hayfa :

Petang tadi saja bosan-bosan membelek buku fiqh Wanita tu semula, dan tetiba terasa nak sharekan ilmu ni kat kaum Hawa yang lain. Aku bersyukur aku normal lagi, alhamdulillah =)

Keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2012

3 comments




Keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2012 akan diumumkan pada 21 Mac 2013 (Khamis)
Calon-calon boleh mendapatkan keputusan mereka daripada sekolah masing-masing selepas jam 10.00 pagi pada hari yang sama, manakala calon persendirian akan dimaklumkan melalui pos.
Calon-calon juga boleh menggunakan perkhidmatan semakan keputusan SPM 2012 melalui mySMS 15888. Perkhidmatan ini akan diaktifkan bermula jam 10 pagi21 Mac 2013 dan akan ditamatkan pada 11.59 malam27 Mac 2013.
Taipkan:
SPM<jarak>NoKP<jarak>Angka Giliran & SMS ke 15888
Contoh mesej penghantaran
SPM 950527031543 MA222A333
SMS ke
15888
Lembaga Peperiksaan
Kementerian Pelajaran Malaysia

Asal Sebenar Mi Segera

2 comments

Mi segera adalah mi separa masak yang dikeringkan dan dicampur dengan minyak, biasanya dimakan setelah dimasak atau direndam di dalam air panas antara 3 hingga 5 minit. 
Bungkusan perencah selalunya disertakan di dalam setiap bungkusan mi segera.
Mi segera juga boleh dimakan secara mentah kerana mi segera sebenarnya sudah pun dimasak di kilang, biasanya dengan menggoreng.





Mi segera berasal daripada versi segera bagi masakan Jepun iaitu Ramen.

Idea mi segera sudah pun berakar umbi sejak dari zaman Dinasti Qing di China, di mana mi yimian digoreng, membolehkannya disimpan dalam jangka masa yang lama serta disediakan dengan cepat.

Serupa juga, "mi benang ayam" (mi halus yang digoreng dan dihidangkan dengan air panas serta pilihan telur) boleh didapati di China dan Taiwan sejak Dinasti Qing.
 


Momofuku Andō

Mi segera moden dicipta di Jepun oleh usahawan Jepun berketurunan Taiwan, Momofuku Andō (安藤百福), pengasas syarikat Nissin Foods, salah satu pengeluar mi segera terbesar hari ini.

Mi keluarannya direbus dengan perencah, digoreng dengan minyak sawit untuk membuang kelembapan, kemudiannya dikeringkan untuk membentuk gumpalan mi.

Kaedah pengawetan lain sudah pun dicuba, seperti pengawetan dengan garam dan asap tetapi Andō membuat kesimpulan bahawa minyak sawit adalah yang paling berkesan.

Pada tahun 1958, Nissin melancarkan mi segera pertama di dunia, Chikin Ramen (ramen segera berperisa ayam) di Osaka.

Satu lagi pencapaian telah diperolehi pada tahun 1971 apabila Nissin memperkenalkan mi cawan, mi segera di dalam bekas styrofoam kalis air yang boleh digunakan untuk memasak mi.

Inovasi seterusnya termasuklah menambah sayur-sayuran kering di dalam cawan, sehingga terciptanya hidangan sup lengkap.






Mi sup daging segera Taiwan di dalam mangkuk styrofoam dengan bungkusan daging kedap udara (yang sudah dibuka).

Menurut satu undian Jepun pada tahun 2000, mi segera menjadi ciptaan Jepun paling penting sepanjang abad.

Karaoke menduduki tempat kedua, manakala cakera padat hanya menduduki tempat kelima.

Setakat tahun 2005, lebih kurang 85 bilion hidangan mi segera dimakan di seluruh dunia setiap tahun.





China memakan 44 bilion bungkus mi segera setahun, atau 51% daripada jumlah di seluruh dunia, Indonesia memakan 12 bilion, Jepun 5.4 bilion.

Secara per kapita, rakyat Korea Selatan paling banyak memakan mi segera iaitu 69 bungkus/seorang setahun.





Mi segera bukan sahaja popular di kalangan pelajar universiti malah boleh digunakan sebagai kayu pengukur tahap ekonomi.

Pada tahun 2005, Indeks Mama Noodles dilancarkan bagi menunjukkan jumlah jualan mi segera jenama Mama, pengeluar terbesar di Thailand.

Indeks menjadi setabil sejak Krisis Kewangan Asia Timur, tetapi jualan meningkat sebanyak 15% dalam 7 bulan pertama tahun 2005, yang dianggap sebagai petanda kemelesetan ekonomi.

Rakyat tidak mampu membeli makanan yang lebih mahal, sekaligus mendorong kepada peningkatan jualan ramen.

Pangkalan Tentera Udara Malaysia Terapung di Pulau Layang-Layang

15 comments





Projek pangkalan Tentera Udara terapung di Pulau Layang-Layang atas arahan Tun Mahathir


Kedudukan pulau Layang-Layang

KOTA KINABALU, 12 Dis (Bernama) -- Pengkalan hadapan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) di Terumbu Layang-Layang berjaya mengurangkan jumlah pencerobohan nelayan asing dan tentera asing di perairan itu.

Pegawai Pemerintah Terumbu Layang-Layang Leftenan Mohd Khairulislah Ahmad (TLDM) berkata kes pencerobohan nelayan asing di kawasan terumbu itu telah berkurangan dibandingkan tahun lepas sejak kapal dan bot TLDM aktif melakukan rondaan perairan.

"Kami sentiasa berwaspada 24 jam sehari mengawasi perairan terumbu negara yang kaya dengan hasil sumber asli laut yang menjadi rebutan nelayan dan kuasa asing.

"Kita akan mengawasi apakah tujuan mereka (kapal tentera asing), sama ada hanya lalu di perairan ini atau datang merisik," kata beliau.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas bilangan kali pencerobohan tentera asing, kapal tentera dan kapal selam di terumbu itu.

F-18D Hornet terbang berdekatan Pulau Layang-Layang yang terletak di kawasan tuntutan bertindih di Laut China Selatan. Dulu pulau ni sekadar terumbu. Kemudian Tun Mahathir arahkan terumbu ni ditambak untuk dijadikan pulau serta pengkalan paling hadapan negara. Luas pulau ini kalau lebih kurang 2.5 km persegi. Panjang landasan sekitar 1300 meter.

DIINTIP KAPAL SELAM ASING

Seorang anggota Pasukan Khas Laut (PASKAL) memberitahu Bernama pengkalan itu pernah diintip oleh tiga kapal selam asing pada waktu malam. Bagaimanapun, kapal-kapal selam itu menghilangkan diri setelah kehadiran mereka berjaya dikesan dan siren amaran dibunyikan.

Lt Khairulislah berkata pemeriksaan kapal-kapal nelayan asing sentiasa dibuat dan mereka perlu mendapatkan surat keizinan pihak atasan TLDM untuk melakukan aktiviti tangkapan ikan di perairan itu.

Beliau berkata setiap bot nelayan asing yang melakukan pencerobohan akan ditahan dan dimaklumkan kepada pihak atasan yang akan memberikan arahan samada menahan, mengusir atau menyita bot nelayan asing itu.

Katanya perbezaan yang dirasakan oleh anggota TLDM di sini ialah bertugas di barisan hadapan yang sentiasa terdedah dengan ancaman luar dan sentiasa berada dalam kesiapsiagaan menghadapi ancaman yang bakal berlaku, seperti yang dilihat pada cogankata mereka di sini 'kami akan pertahankan Pulau Layang-Layang hingga ke titisan darah terakhir'.

Lt.Khairulislah berkata nilai tangkapan ikan Tuna yang terdapat di perairan Pulau Layang-Layang adalah melebihi RM70 juta setahun.

Adakah ini ada kaitan dengan tuntutan kepulauan Sptratly?


KUBU PERTAHANAN DI KEPULAUAN SPRATLY
5. Untuk menguatkan lagi tuntutan dan penguasaan Malaysia ke atas kepulauan ini, bertan-tan tanah dari Sabah di bawa untuk menambak Terumbu Layang-layang menjadi sebuah pulau buatan (14 kilometer persegi) dan dilengkapi dengan landasan pesawat.

6. Pulau Layang-layang ini dilengkapi dengan radar, stesyen pasukan khas serta landasan yang sesuai untuk pesawat dari jenis Short Take Off Landing (STOL) seperti CN235 dan C130.

7. Malaysia turut mempunyai kubu pertahanan yang lengkap dengan meriam serta “helipad” di Terumbu Ubi dan Terumbu Mantanani.

8. Filiphina turut mempunyai kubu tenteranya di Pulau Pag-Asa yang dilengkapi dengan landasan pesawat yang dikendalikan oleh Sayap Komposit Taktikal 570th.

9. China walaupun tidak mempunyai pengkalan yang besar di kawasan kepulauan Spratly, ia bagaimanapun mempunyai binaan setinggi 3 tingkat bangunan di Terumbu Mischief.



Binaan konkrit 3 tingkat milik China

10.Ia juga dilengkapi dengan padang bola jaring, binaan seperti parabola, lampu suar, panel solar dan sejenis radar.

11.Negara itu mempunyai kubu yang kukuh di kawasan Terumbu Johnson, binaan di situ dilengkapi dengan mesin gun berkuasa tinggi dan meriam. Kapal perang China dari jenis friget Jiangwei pernah berlabuh di kawasan ini pada April 2009.

12.Vietnam pula turut mempunyai kubu tentera di Pulau Lagos dengan binaan seperti landasan pesawat, jeti dan sekurang-kurangnya 35 buah bangunan ketenteraan yang dikawal dengan pelbagai jenis senjata termasuk lima kereta kebal.

13.Penulis tidak berminat untuk menyentuh kedudukan tentera oleh negara lain di kepulauan Spratly tetapi hanya menumpukan kepada empat sahaja iaitu Malaysia, China, Vietnam dan Filiphina.


STRATEGI MALAYSIA
14.Malaysia membawa pembangunan yang paling pesat di kepulauan itu berbanding negara lain, Filipina menguasai pulau yang paling besar di kepulauan Spratly tetapi kesemua negara lain hanya memiliki terumbu-terumbu kecil sahaja sehinggalah Malaysia membawa masuk bertan-tan pasir untuk mengubah Terumbu Layang-layang menjadi sebuah pulau.

15.Kawasan tuntutan Malaysia juga mempunyai kadar simpanan minyak dan gas yang paling kaya berbanding kesemua kawasan lain di Spratly.

16.Malaysia turut membina pengkalan kapal selamnya di Teluk Sepanggar, Sabah sebagai persediaan menghadapi sebarang konflik di Spartly dan juga sebagai senjata cegah rintang apabila terpaksa menghadapi kekuatan yang besar seperti China.

17.Umum mengetahui, China mempunyai armada laut yang besar tetapi ia mempunyai kelemahan yang agak ketara dari segi kekuatan Peperangan Anti Kapal Selam.

18.Jarak operasi pesawat Sukhoi dan J-10 China untuk ke Spratly juga sangat jauh dan kuasa besar itu tidak mempunyai kapal induk pesawat untuk menjalankan operasi ketenteraan secara berkesan.

19.Sebagai contoh, Britain dalam Krisis Falkland berjaya memenangi peperangan menuntut pulau Falkland dari Argentina kerana Britain mempunyai armada laut yang kuat termasuk dilengkapi dengan kapal induk pesawat seperti HMS Hermes.

20.Walaupun terletak beribu batu dari kawasan konflik, Britain akhirnya menang dan peranan kapal selam Britain berjaya mencegah campur tangan tentera laut Argentina menyebabkan negara Latin Amerika itu hanya sanggup menyediakan tentera udaranya sahaja untuk menghadapi Britain.

21.Kemasukkan pesawat-pesawat Sukhoi 30MKM menyediakan negara sistem pertahanan yang mempunyai kemampuan menguasai udara dari jarak yang jauh, umum mengetahui jarak penerbangan Sukhoi yang beroperasi dari Gong Kedak yang terletak berhampiran Laut China Selatan memungkinkan TUDM beroperasi untuk anti perkapalan dari perairan Vietnam, Filiphina sehinggalah ke Sabah.

p/s Jarak operasi pesawat Sukhoi 30-MkM memang jauh berbanding pesawat tempur yang lain.

Cara Budak Medik Nak Elak SARS

1 comments


Seorang budak medik tengah ada exam akhir tahun (eh, bunyi macam exam budak sekolah je? Haha ). Dia tak study pape pun sangat sebab banyak main dan lepak-lepak dengan member-membernya yang course lain. 


Soalan yang ada pilihan jawapan ABC tu, memang dia hentam lah. Tiba 'extending matching question' pulak, dia guna gerak hati. Kira macam bantai jek lah jawab apa yang terlintas kat kepala time tu. Akhir sekali adalah soalan esei. 


Salah satu soalannya adalah : Macam mana cara nak mengelakkan daripada terkena penyakit SARS ?



Oleh kerana dah buntu giler dan fikir masak-masak, dia pun terfikir jawapan yang sangat bernas iaitu :





Untuk mengelakkan SARS, kita tak boleh minum air SARS-i, dilarang memakai SAR-ung, jangan makan ikan SAR-din dan SA-tay serta tidak dibenarkan memakai kain SAR-i !





Sepatah kata Iman Hayfa :

Amboi, kalaulah soalan exam aku dapat macam ni, tah apalah gaya aku jawab ek? Tapi tak mungkin ah soalan exam aku akan keluar sesimple macam ni -,- hukhuk

Kamu Pasangan Yang Bahagia Ke?

2 comments




Smart man + Smart woman = Romance


Smart man + Dumb woman = Affair 


Dumb man + Smart woman = Marriage


Dumb man + Dumb woman = Disaster !





Sepatah kata Iman Hayfa :

Haha. Ni main-main ye. Jangan amek serius taw =)

Good News And Bad News For Men

4 comments

Listen all single mingle guys, here are some good news as well as bad news for you guys. 





I want to introduce to you all to my lady-friend which is single also. So, the good news are :



1. She's a fantastic cook, and keep a spotless house.


2. She won't spend all your money as she has her own. She comes from a rich family you know :)


3. When you play mah-jong or go lepaking with your old buddies, she won't complain.


4. She does not waste time watching tv or gossip on the phone.


5. She never nags but she is always loving.


6. She's a hottie even without a make-up.





But, the bad news is :

She's all that you dream of, and she's the girl you are NEVER going to meet ! Hahahaha 





Sepatah kata Iman Hayfa :

Haha. Nobody is perfect kan? =P

Farting In Class

2 comments


Little Bobo farts in his classroom while Teacher Mary teaches. Teacher Mary gets really upset and throws him out. So, Bobo goes and sits outside the class and can't stop laughing. The guru besar walks by the class and sees him sitting outside laughing. 

The guru besar : Little boy, what are you doing sitting here laughing?


Bobo : I farted in class and Teacher Mary threws me out.


The guru besar : Well then, why are you laughing?


Little Bobo : Cause the dumb idiots are sitting in the class smelling my fart and they put me outside in this beautiful and refreshing air.







Sepatah kata Iman Hayfa :

Haha. Comel jek Bobo neyh =P

Gempur Penamat Hapuskan Pengganas Sulu Dalam Tempoh 48 Jam

5 comments


Hapuskan Pengganas Sulu Dalam Tempoh 48 Jam - Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dijangka akan melakukan gempuran terakhir bagi menamatkan teruspencerobohan kumpulan pengganas Sulu di kawasan Lahad Datu, Sabah.

Penulis menjangkakan gempuran akan dilakukan dalam tempoh 48 jam lagi.

Konflik Lahad Datu perlu dihabiskan segera bagi membuka laluan untuk kerajaan menumpukan pula kepada isu Pilihan Raya Umum Ke-13.

Seperti yang kita tahu, semalam ATM telah pun mengumumkan ia akan menambah aset dan anggota untuk menggempur pengganas yang menceroboh negara di Kampung Tanjung Batu dan Sungai Nyamuk, 130 kilometer dari bandar Lahad Datu, sejak 12 Feb lepas.

Malah, Panglima Angkatan Tentera Jen Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin memberi gambaran operasi daulat yang memasuki hari kesembilan (semalam), berada di penghujungnya dengan tumpuan menjejaki saki-baki pengganas yang kini bergerak dalam kumpulan kecil.

Beliau berkata 12 kereta kebal perisai berantai, beberapa helikopter Pasukan Udara Tentera Darat dan kapal perang Tentera Laut Diraja Malaysia akan tiba hari ini di sini secara berperingkat.

Difahamkan, helikopter berkenaan yang sedia dimuatkan dengan machine gun sudah pun mula terbang di kawasan Lahad Datu.

Zulkifeli berkata, langkah menguatkan pertahanan dan kawalan itu bertujuan menutup terus laluan kepada musuh daripada menceroboh ke negara ini sama ada di laut dan di darat.

Sementara itu, Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman memberitahu Radio 24 bahawa Malaysia tidak akan menerima sebarang rundingan buat masa sekarang, termasuk rundingan yang dibuat oleh pihak ketiga seperti kerajaan Filipina.

Ini bererti hanya tindakan ketenteraan sahaja sebagai jalan penyelesaian terhadap krisis pencerobohan di Lahad Datu yang bermula sejak Februari lalu.

Hari ini, Op Daulat memasuki hari kesepuluh. Ketika gempuran pertama dibuat, sebanyak 8 jet pejuang termasuk jenis F18 dan hawak telah digunakan.

Walaupun pengganas Sulu yang merupakan pengikut Jamalul Kiram III ramai yang mati dalam serangan itu, namun sebahagian berjaya melarikan diri.

Kumpulan berkenaan yang sudah berpuluh tahun memiliki kemahiran perang gerila menyebabkan Op Daulat berlanjutan apabila pasukan komando terpaksa digerakan masuk ke zon merah bagi mengesan saki-baki pengganas.

Pada masa ini, difahamkan hanya tinggal kumpulan yang terlalu kecil pada waktu ini tetapi masih berdegil.

Pentempuran di Sabah Pada 1 September 1993

2 comments


Pada 24 Ogos 1993 Pasukan Polis Marin Sabah telah menerima maklumat dari PP URM Sabah yang berpangkalan di Semporna dimana ia mendedahkan sekumpulan lanun dari Pulau Tawi-Tawi Filipina terdiri daripada 4 orang yang diketuai oleh Komander Tal telah merancang untuk melakukan rompakan bersenjata diperairan di perairan laut Tungku dan Felda Sahabat pada akhir bulan tersebut. Mereka dipercayai akan menggunakan sebuah bot laju menggunakan 2 buah injin 60 Hp dan kumpulan tersebut akan menggunakan senjata jenis M16 dan M14. Selain itu juga terdapat maklumat lain yang mendedahkan bahawa beberapa orang nelayan dari Kampung Pan Hutan yang terletak di Dent Haven telah dicederakan oleh kumpulan perompak tersebut beberapa hari sebelum itu.

Berdasarkan maklumat PPM Sandakan telah mengarahkan Insp I/10729 Zabidi Hj Md Zain untuk mengetuai sekumpulan kecil anggota PPM Sandakan dengan kekuatan 11 anggota, 2 buah bot samaran dan sebuah botronda PSC 13 menjalankan satu operasi dikawasan perairan Tambisan hingga ke Dent Havent. Seperti kebiasaan modus operandi kumpulan perompak dijangka akan menyusuri kawasan pantai dari selatan hingga ke utara Pantai Timur Sabah. Pasukan PPM telah berlepas dari Pangkalan Marin Sandakan pada 30 Ogos 1993 menuju kawasan tanggungjawab. Kumpulan PPM kemudian telah singgah dikawasan Kuala Sungai Segama dan bermalam dikawasan tersebut. Setelah memastikan kawasan tersebut terkawal, kumpulan PPM meneruskan operasi ke perairan Pulau Tambisan.

Pulau Tambisan kumpulan PPM telah singgah di Kem Bukit Pahlawan dan telah memaklumkan tentang kehadiran beliau dan anggota lain PPM di pulau tersebut dan akan bermalam di jeti berhadapan Balai Polis Pulau Tambisan. Setelah tiba di Balai Pulau Tambisan, Insp Zabidi bersama-sama 7 anggota yang lain terus bergerak ke kampung Pan Hutan untuk bertemu mangsa yang telah dicederakan oleh kumpulan lanun sementara botronda PSC 13 telah diarahkan bersedia di Pulau Tambisan kerana bekalan minyak tidak mencukupi dan Insp Zabidi terpaksa membuat catuan bekalan minyak.

Setibanya di kampung tersebut, Insp Zabidi telah bertemu dengan mangsa dan kebanyakan mangsa telah dicedarakan ditangan mereka menggunakan parang. Hasil risikan itu juga, mendedahkan kumpulan tersebut terdiri daripada 7 orang yang bersenjatakan M16 dan M14. Setelah hari hampir gelap, Insp Zabidi dan kumpulannya telah balik semula ke Pulau Tambisan untuk membuat persediaan disamping menambah bekalan minyak yang baru tiba dari Sandakan.

Pada pagi 1 September 1993 jam lebih kurang 0630 pagi semasa Insp Zabidi dan anggota PPM yang lain sedang bersiap sedia untuk meneruskan operasi, sebuah assault craft ATM yang diketuai oleh Lt Suhardi telah datang ke tempat Insp Zabidi dan memaklumkan bahawa beberapa orang kampung berhampiran kemnya baru dirompak di kawasan perairan Utara Pulau Tambisan. Tanpa berlenggah masa, Insp Zabidi telah mengarahkan semua anggota dan bot keluar memburu kumpulan lanun tersebut. Turut serta dalam gerakan tersebut adalah assault craft yang diketuai Lt Suhardi.


Disebabkan terlalu banyak bot dikawasan tersebut, Insp Zabidi dan anggota PPM yang lain terpaksa berhati-hati bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku. Semasa meninjau dan cuba mengenal pasti bot lanun tersebut, kumpulan lanun tersebut telah melepaskan tembakan setelah menyedari kehadiran bot PPM. Maka berlakulah satu pentempuran yang hebat. Pihak tentera telah melepaskan satu das tembakan 203 tetapi tidak menena sasaran. Kumpulan lanun tersebut telah melarikan diri dan meninggalkan sebuah pum bot yang dirompak oleh mereka dan sebuah Mother Boat yang mengandungi beberapa buah enjin sangkut yang telah dirompak. Pihak tentera telah menunda bot yang dirompak tersebut balik ke Pulau Tambisan sementara kumpulan PPM terus bertempur dan mengejar kumpulan lanun tersebut.

Pada permulaan pertempuran tersebut, kebanyakan peluru yang dilepaskan oleh PPM kelihatan seperti "Masuk Angin" dimana ia jatuh lebih kurang 15 meter daripada laras senjata. Bayangkan bagaimana kekuatan peluru GPMG dan M16 apabila ditembak. Namun tembakan tersebut tidak pergi jauh. Pada masa itu, kekuatan adalah dipihak kumpulan lanun tersebut. Mereka dengan berani terus melepaskan tembakan kearah PPM. Menyedari hal ini, salah seorang orang lama PPM telah melaungkan Azan. Selesai sahaja laungan Azan tersebut, dengan kuasa Allah tembakan dari PPM mula menakutkan kumpulan lanun tersebut. Satu demi satu kelihatan ahli kumpulan lanun tersebut terkena tembakan. Melihat keadaan ini, anggota PPM lebih bersemangat dan terus mengejar kumpulan lanun tersebut.

Dalam insiden kejar mengejar tersebut, botronda PSC 13 terpaksa berpatah balik disebabkan bekalan minyaknya hampir habis disamping keadaan laut agak berombak. Insp Zabidi dan 7 anggota yang lain terus memburu lanun-lanun tersebut hingga melepasi perairan sempadan. Semasa tembak menembak tersebut kelihatan 2 dari 7 orang lanun tersebut dilihat terpelanting ke laut dipercayai berjaya ditembak sementara bot samaran PPM turut ditembusi dengan peluru namun tiada kecederaan berlaku dipihak PGM. Insp Zabidi terpaksa mengarahkan kumpulan PPM berpatah balik ke Pulau Tambisan setelah menyedari bekalan minyak hampir habis dan peluru yang dibawa hanya tinggal 1 kelopak setiap orang.

Insp Zabidi menggambil keputusan untuk bergerak menuju ke Dent Haven kerana bekalan minyak yang ada tidak membolehkan mereka sampai ke Pulau Tambisan. Semasa perjalanan balik itu sebuah bot samaran telah kehabisan minyak dan terpaksa ditunda oleh bot samaran yang dinaiki oleh Insp Zabidi. Tidak lama kemudian bot samaran yang dinaki oleh Insp Zabidi turut kehabisan minyak dan mereka terpaksa berdayung hampir 2 jam untuk sampai ke Dent Haven. Bekalan minyak dan makan yang dibawa oleh botronda PSC 13 telah tiba di Dent Haven menjelang petang dan seterusnya setelah selesai mengisi minyak dan menikmati bekalan makanan, mereka pulang ke Pulau Tambisan untuk membuat Laporan Polis mengenai kejadian tersebut. Tambisan Repot 29/93 bertarikh 1 September 1993 berkaitan.

Hasil dari risikan pihak URM PGM telah mendedahkan 2 orang dari ahli kumpulan lanun tersebut telah terbunuh sementara 5 orang termasuk Komander Tal telah cedera dimana beliau sendiri telah mengalami cedera parah akibat ditembak didada dan patah tulang bahu. Selang beberapa bulan, pihak PPM Sandakan telah dimaklumkan bahawa Komander Tal turut terbunuh selepas 2 minggu pertempuran tersebut kerana cedera parah.

Pegawai dan anggota PPM yang terlibat dalam pertempuran tersebut :
Bot Samaran

1. Insp Zabidi Md Zain
2. SM Damit Bandan
3. Kpl Sindran Amat
4. Kpl Rosli Md Yusof
5. Konst Ahmad Ismail
6. Konst Mohd Shahmi Mohd Isa
7. Konst Yusaini Daud
8. Konst Kandasamy Tharmarajo

Botronda PSC 13
1. Kpl Mohd Amin
2. Konst Ismail
3. Konst Labis @ Mat Shahril

Atas keberanian Insp Zabidi dan anggota PPM yang lain, mereka telah dianugerahkan Surat Penghargaan oleh Ketua Polis Bahagian Sandakan sementara Lt Shaidi dari Platun 2 Kompeni A 21 RAMD telah dianugerahkan Pingat Gagah Berani oleh Yang Dipertuan Agong pada tahun 1997.


Supt Zabidi kini bertugas di Jabatan KDN/KA Bukit Aman


Kawasan Pertempuran


Bot samaran yang digunakan oleh PGM


Botronda PSC 13

sumber CVK
 
Google PageRank Checker Powered by  MyPagerank.Net